[natuurkunde] Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

Hallo allemaal,

Voor natuurkunde moet ik een praktische opdracht verzinnen. Ik heb toen met mijn partner de volgende onderzoeksvraag verzonnen: 'Welke invloed heeft haarkleur op de statische elektriciteit?'. De docent wil hierbij graag dat wij het elektrisch veld er bij betrekken, maar we kunnen het verband niet vinden tussen deze twee onderwerpen en hoe wij hier onderzoek mee kunnen doen. We hebben besloten om het PO over elektrische velden te houden. Er is veel informatie te vinden op het internet en op dit forum, maar we kunnen geen onderzoeksvraag hierbij verzinnen. Hebben jullie misschien tips voor ons?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

Als ik het goed begrijp wil je een PO houden over elektrische velden.

tussen de platen van een vlakkeplaatcondensator die is opgeladen heerst een homogeen elektrisch veld

Berichten: 3

Re: Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

Bedankt voor je reactie! Volgens mij hebben wij dit op school. Ik heb geprobeerd één van de platen negatief te laden en de andere positief. Daarna heb ik er een balletje met aluminiumfolie tussen gehangen en deze ging slingeren van de ene plaat naar de andere. Ik heb dit experiment nu dus gedaan, maar ik weet niet wat ik hier aan kan meten of wat voor resultaten ik hierdoor krijg. Bij welke onderzoeksvraag hoort dit experiment?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

dit heeft met elektrische influentie te maken.maar als je dat bolletje precies in het midden tussen de platen hangt, dan blijft het bolletje in rust.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

als PO staat voor praktische opdracht, dan kan ik er eerlijk gezegd geen onderzoeksvraag bij verzinnen.

maar als je theoretische vragen hebtover elektrische velden, stel ze dan gerust.

Misschien een idee

Als we een dielektrikum tussen de platen van een vlakkeplaatcondensator plaatsen, wat verandert er dan?

Berichten: 3

Re: Onderzoeksvraag bij elektrisch veld

Nogmaals bedankt voor je reactie. We hebben inmiddels een nieuwe vraag verzonnen, maar weten niet hoe we hiernaar onderzoek kunnen doen. De vraag is nu: 'Hoe sterk is het elektrisch veld bij verschillende kleuren haar?' Of: 'Welk verschil bestaat er tussen de elektrische velden van verschillende kleuren haar?'. Als u tips voor ons heeft, hoor ik het heel graag! Alvast bedankt.

Reageer