Weerstandscoëfficiënt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 32

Weerstandsco

Zou iemand mij duidelijk kunnen verklaren wat bedoeld wordt met een weerstandcoëfficiënt, ik geraak er maar niet uit wat het is.

http://nl.wikipedia..../Luchtweerstand in de formule staat deze coëfficiënt.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Weerstandsco

Dat is een getal dat aangeeft hoeveel weerstand een bepaalde vorm ondervindt wanneer het door een gas of vloeistof beweegt. De vorm en de ruwheid van het voorwerp zijn hierbij van groot belang. Stel je een ruwe onregelmatige steen en een gladde aerodynamische vorm, bijvoorbeeld een tankgranaat, voor. Ook al zouden ze beiden evenveel oppervlak hebben en even zwaar zijn, dan nog is het duidelijk dat die gladde kogel minder weerstand ondervindt en dus een lagere weerstandscoëfficiënt heeft.

Deze coëfficiënt wordt meestal door meten bepaald, hoewel er voor wat bekende vormen wel standaard coëfficiënten bekend zijn.

De coëfficiënt is dus eenvoudig gesteld een correctiefactor voor vorm en ruwheid.

Berichten: 32

Re: Weerstandsco

Hartelijk bedankt

Berichten: 32

Re: Weerstandsco

Weet je toevallig ook wat een drukcoëfficiënt is ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Weerstandsco

Er zijn denk ik in diverse technische vakken meerdere definities van een wat algemene term als een drukcoëfficiënt. Ik neem aan dat jij een verklaring van deze term gerelateerd aan je eerste vraag bedoelt.

Dan denk ik dat er een drukopbouw / drukverloop / drukpatroon mee bedoeld wordt. Een bepaalde vorm heeft een bepaalde weerstandscoëfficiënt, en dat leidt (samen met de snelheidsverschil en het soort medium) dan tot een bepaalde drukopbouw, die je in een getalwaarde, de drukcoëfficiënt kan uitdrukken.

Maar hopelijk heeft iemand met een meer actueel inzicht in deze materie een betere definitie, want deze verzin ik zelf en zal dus wel rammelen.

Berichten: 32

Re: Weerstandsco

Volgens mij klopt jou uitleg wel. Het gaat eigenlijk over de aerodynamica van een golfbal. In de afleiding ben ik op een toegevoegde grafiek gekomen en ik vroeg me af wat de drukcoëfficiënt was.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (20.1 KiB) 715 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Weerstandsco

In de aërodynamica is de drukcoefficient gedefinieerd als volgt:

Cp = ( P - Pr)/Qr

P is de lokale statische druk; hier ergens op het oppervlak van de bol

Pr is een referentiedruk, meestal de statische druk van de ongestoorde stroming, hier dus ver voor de bol ,

Qr is de dynamische druk van de referentiestroming, defintie: Qr = 1/2 rho V^2; rho is de dichtheid van de referentiestroming en V is de snelheid van de referentiestroming. Voor het geval van de bol is als referentiestroming de ongestoorde stroming ver voor de bol genomen.

In de figuur zie je dat drukcoefficient zowel positieve als negatieve waarden kan hebben.

Waar Cp positief is heerst dus een overdruk op de bol en waar Cp negatief is heb je een onderdruk.

Je zou de stromingsgerichte component van deze drukverdeling over de bol kunnen integreren, en vind je de drukweerstand. Integreer je de component loodrecht op de stromingsrichting dan vind je de lift van de bol.

Reageer