[biologie] geen DNA bij lijk uit water?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

geen DNA bij lijk uit water?

Waarom kan bij een lijk dat uit het water wordt gehaald geen bruikbaar DNA meer worden gevonden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: geen DNA bij lijk uit water?

Is dat zo? Waarom zou je geen DNA meer kunnen opzuiveren uit een tand?

Als het dan toch het geval zou zijn, wat ik overigens sterk betwijfel, zou ik verwachten dat de biologische contaminatie te groot is. Het lichaam wordt doordrongen met water waarin bacteriën/algen/enz... zitten. Waarschijnlijk zuiver je dan dat DNA op.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: geen DNA bij lijk uit water?

Misschien doelt het er meer op dat het lastig is een daderspoor van een lijk te vinden dat in het water heeft gelegen voor politieonderzoek of iets dergelijks?

Het dna van de dode persoon in kwestie lijkt me geen enkel probleem, zelfs als het er al tijden in heeft gelegen en er van zachte weefsels niet zoveel meer over is... zoals gezegd zijn er altijd nog tanden, maar ook beenmerg en dergelijke die goed afgeschermd zijn maar wel dna-houdend materiaal bevatten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: geen DNA bij lijk uit water?

Of er geen DNA gevonden kan worden betwijfel ik, al zal de kans hierop wel afnemen naarmate het lijk langer in water ligt.

Om forensisch onderzoek als bewijslast te kunnen aanvoeren moeten wel bepaalde protocollen gevolgd worden, wil de rechter dit onderzoek als bewijs aannemen. Hoe dit precies zit weet ik niet.

Uit o.a. dit artikel blijft dat het in principe gewoon mogelijk is:

DNA Identification of Human Remains Obtained from a Tiger Shark

Berichten: 12.262

Re: geen DNA bij lijk uit water?

Daar zal het wellicht mee te maken hebben. Als een lijk bijv een tijdje in een sloot heeft gelegen en je vind er alsnog een dna spoor van een ander op, is er natuurlijk wel kans op kruisbesmetting, bijvoorbeeld doordat iemand zich flink openhaalde aan iets in diezelfde sloot en via het water wat huidcellen oid op het lijk heeft gekregen.

Anderzijds wassen er natuurlijk ook gewoon dingen weg - een vlek bloed gaat ook van je huid af als je een lange douche neemt, zelfs zonder zeep te gebruiken of hardhandig te boenen.
Victory through technology

Reageer