Springen naar inhoud

Basisvragen lagers


  • Log in om te kunnen reageren

#1

WimR

    WimR


  • >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 11:32

Als leek op het vlak van mechanica had ik een 2 tal vraagjes ivm kogellagers. In een as - wiel constructie, hoe komt het dat je as en wiel niet gewoon rechtstreeks met elkaar via bouten verbindt maar wel met een lager? Ook vraag ik mij af hoe het kan dat een wiel gewoon kan draaien (als je bvb zelf handmatig aan een fietswiel gaat draaien) terwijl de as stil blijft staan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 11:54

reeds ter info:

Indien jouw engels een beetje goed is:
http://science.howst...ent/bearing.htm
op blz. 2 of 3 van die link staan er animaties.

google ook eens op "ball bearings" (kogellagers) (=de courantste soort)

#3

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5390 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2013 - 11:55

Een bal over de grond rollen gaat heel makkelijk, de 'rolweerstand' is laag. Probeer maar eens te blijven staan op een vloer vol knikkers.

Iets over de grond slepen gaat veel moeilijker, de wrijving is veel groter. Je kan er dan wel olie tussen doen, maar zo soepel als rollen wordt het niet.

De Egyptenaren wisten dit al, en ze trokken de zware stenen over rollende houten palen, zoals bij dit voorbeeldje:

rollen.png

Omdat rollen zo makkelijk gaat (zo weinig wrijving op levert), zijn de kogellagers (rollagers dus) uitgevonden, zie dit filmpje:



De buitenring van het rollager zit aan het fietswiel en de binnenring aan de as vast. Het wiel 'rolt' nu dus als het ware via de kogeltjes over de as. Let goed op de pijltjes.

Er zijn ook wel lagers met een 'bout' (een gladde as en daar omheen een gladde buis en wat vet er tussen), maar die hebben veel meer wrijving en draaien dus moeilijker rond. En je wilt zo licht mogelijk fietsen, dus gebruik je hier rollagers.

Veranderd door Michel Uphoff, 14 mei 2013 - 12:34

Motus inter corpora relativus tantum est.

#4

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2013 - 12:08

Let goed op de groene streepjes.

Oppassen met dat filmpje. De animator is vergeten dat de buitenring dubbel zo snel draait als de kogels.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#5

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5390 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2013 - 12:12

Inderdaad, blunder van die animator.

Een animatie zonder die fout kan ik zo snel niet vinden. :?

[edit] Inmiddels wel, animatie vervangen [/edit]

Veranderd door Michel Uphoff, 14 mei 2013 - 12:35

Motus inter corpora relativus tantum est.

#6

WimR

    WimR


  • >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 17:36

Ik zal wel iets missen, maar waarom niet gewoon as en wiel aan elkaar vastlassen en helemaal niks van lager gebruiken?

#7

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 17:57

en hoe zou jij dan je as vastmaken aan de auto?

#8

WimR

    WimR


  • >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 21:51

Snap het al, was aangedreven assen en stilstaande assen aan het verwarren. Bedankt voor de info.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures