Springen naar inhoud

agregatietoestand

• Log in om te kunnen reageren

redhunter13

redhunter13

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 11:42

Klopt het als ik zeg dat zout altijd vast is en hydroxide en zuur altijd opgelost ?

(onder NO)

Veranderd door redhunter13, 14 mei 2013 - 11:43

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2013 - 12:49

Nee, dat klopt niet. De term "zout" slaat op een stofsoort. De term zuur staat voor een stof met een bepaalde eigenschap (namelijk, de mogelijkheid hebbend een H+ af te staan) en voor veel zuren geldt dat de naam eindigt op -zuur.
"hydroxide" is een uitgang en geeft aan dat de stof een hydroxide is en dus OH- ionen bevat.

Al deze naamgeving staat volkomen los van de toestand waarin de stof in kwestie zich bevindt. Je kunt een zout smelten, dan is het een vloeistof, en je kunt sommige zouten oplossen, dan is het een oplossing.

Hetzelfde geldt voor zuren. In de dagelijkse praktijk zijn zuren vaak aanwezig als een oplossing in water, maar zuren kunnen prima in hun zuivere vorm voorkomen. Zwavelzuur is dan bij kamertemperatuur een vloeistof, fosforzuur een vaste stof en waterstofchloride (HCl) een gas.

Om het "makkelijk" te maken noemen we de oplossing van waterstofchloride in water "zoutzuur". Daar kun je dus aan de uitgang wél zien dat het om een oplossing gaat.

Wat je met "onder NO" bedoelt weet ik niet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

redhunter13

redhunter13

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2013 - 12:58

Wat je met "onder NO" bedoelt weet ik niet.

NO= norm omstandigheden en bv hoe weet je welk agregatietoestand SO2 of ZnO is?

Veranderd door Kravitz, 14 mei 2013 - 13:18
lange quote ingekort

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2013 - 13:41

Opzoeken, of uit je hoofd leren, al dan niet met een aantal vuistregels in je achterhoofd.

ZnO is een ...., die zijn bij kamertemperatuur normaal gesproken ...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2013 - 20:21

De regeltjes zijn wat makkelijker voor zuivere stoffen. Zuivere zouten zijn inderdaad "altijd" vast bij kamertemperatuur en onder normale druk. De reden dat ik "altijd" tussen aanhalingstekens zet is omdat er ook zogenaamde "ionic liquids" zijn ontwikkeld: dat zou je vloeibare zouten kunnen noemen.

Veel zouten zijn oplosbaar, en dus kun je als je niet weet of iemand er water heeft bijgegooid nooit zomaar weten of het een vaste stof of een oplossing is. Mocht je in de tweede helft van je vraag bedoelen: zijn alle hydroxiden oplosbaar in elk zuur, dan zeg ik nee. In sterke zuren zullen veel hydroxiden wel oplossen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures