Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 31

Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf



Beste mensen ik ben op zoek naar een voorbeeld van een fysisch verschijnsel waarbij materie zich als een golf gedraagt en hoe deze zich manifesteert. (wellicht absorptie? )



Tevens zou ik dit ook willen weten voor een fysisch verschijnsel waarbij materie zich als een deeltje gedraagt en hoe deze zich manifesteert.



Hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen. Ik vind kwantummechanica best lastig!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Probeer eens naar het experiment te zoeken waarbij ze een bundel elektronen door een dubbele spleet hebben laten gaan en een interferentie patroon observeerden. Dit betekent namelijk dat de elektronen golfkarakter bezitten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Niet dat hiermee de kwantummechanica eenvoudig wordt, maar waarschijnlijk heb je hier wat aan:


Berichten: 31

Re: Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Ik denk dat ik het filmpje niet helemaal begrijp! Dit zou dus betekenen dat elektronen, zich als een golf gedragen op het moment dat deze door een dubbele spleet gaat. (interferentie met elk elektron op zichzelf door superpositie) en dit manifesteert zich dan in een interferentiepatroon???

Ze zijn afgevuurd als deeltjes, maar wanneer je het wilt ''live'' wilt observeren dan blijven de elektronen deeltjes? ( en dan krijg je een twee strepen patroon).

Hoe moet ik dit definieëren als een fysisch verschijnsel? Ik heb nu het idee dat ik enkel een experiment beschrijf die is uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Inderdaad is dit bizarre gedrag een van de beginselen van de kwantummechanica, deeltjes gedragen zich als golven en andersom, afhankelijk van de omstandigheden. Je bevind je in goed gezelschap als je dit gedrag niet echt kan verklaren, zelfs Feynman klik zei dat hij het niet begreep, maar dat het de onvermijdelijke uitkomst van de vele experimenten moet zijn.

Lees eens wat door op de golf-deeltjes dualiteit klik, de onzekerheidsrelatie van Heisenberg klik, en de beginselen van de kwantummechanica klik

Berichten: 1.617

Re: Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Feynman: “[Quantum mechanics] describes nature as absurd from the point of view of common sense. And yet it fully agrees with experiment. So I hope you can accept nature as She is - absurd.

Berichten: 31

Re: Fysische verschijnselen van materie als deeltje of golf

Bedankt voor de interessante links !

Reageer