[scheikunde] Magic Wit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Magic Wit

Hey,

Heb een onderzoek gestart rond Magic WIt verf.

http://dhzdiscount.com/MagicWit.pdf

basically, een verf die roos is en wit wordt bij het opdrogen,

ideaal voor wit op wit schilderen.

Ik probeer de chemische reactie te achterhalen die plaatsvindt.

Waarschijnlijk is de kleurverandering een pH-indicator (fenolftaleïne) die van base naar neutraal gaat bij het opdrogen. Ik zit echter nog wel met een moeilijkheid,

welke stoffen zouden gebruikt zijn voor de verf (die wit moet zijn, maar ook base)?

Je kan kiezen uit de volgende stoffen : calciumcarbonaat, calciumoxide, calciumsulfaat en calciumhydroxide.

dankje

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Magic Wit

Waarom keuze uit die stoffen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Magic Wit

Mijn opstel wordt begeleidt door school, en deze stoffen werden gegeven om me op gang te zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Magic Wit

Dus je bedoelt dat jij kunt kiezen uit die stoffen. :)

Nou, vertel maar: wat had je bedacht en waarom? Kun je voor elk van de gegeven stoffen bedenken waarom die wel/niet gebruikt zou worden? Wat weet je van de gegeven stoffen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Magic Wit

Carbonaat, Oxide en Hydroxide zijn basis en zorgen voor de kleuromslag naar base (rood). Maar hoe zorg je voor een witte kleur? Geen idee welke van de drie het beste zou zijn voor witte verf :s

Berichten: 12.262

Re: Magic Wit

Dat het om een pH afhankelijke kleuring gaat lijkt me wel duidelijk uit het datablad van de verf:

"Alkalische reinigingsmiddelen (zoals soda en ammonia)

laten de licht roze kleur kortstondig terugkomen."

Om welke indicator het precies gaat is natuurlijk iets dat je kunt onderzoeken door spectroscopie en/of het testen van het omslagpunt van de verkleuring in een verdund sample van de verf.

Calciumhydroxide klinkt als een vrij logisch ingredient in de verf, althans, als bij het opdrogen van de verf zuur vrij komt, of het hydroxide omgezet wordt tot carbonaat door blootstelling aan CO2 uit de lucht. Of dat laatste een rol speelt zou je evt kunnen uitvogelen door een stukje materiaal te verven en dit te laten drogen in pure stikstof ipv in lucht - het zou dan roze moeten blijven als je CO2 buiten het systeem weet te houden.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Magic Wit

dankje :)

Reageer