Springen naar inhoud

verschil tussen spanningsarm gloeien en rekristalliserend gloeien


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Roy8888

    Roy8888


  • >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2013 - 07:31

Hallo,

Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen het rekristalliserend gloeien van staal, en het spanningsarm gloeien van staal?

Klopt het dat spanningsarm gloeien alleen gebruikt wordt wanneer er kleine plastische deformatie van het staal heeft plaatsgevonden, en rekristalliserend gloeien wordt gebruikt als het staal een grote plastische deformatie heeft ondergaan?

Het is namelijk zo dat rekristalliserend gloeien gebruikt wordt wanneer het staal een bepaalde grens wat betreft plastische vervorming heeft ondergaan. Ik zou bijna zeggen dat beide methoden hetzelfde zijn, alleen als er grote deformatie heeft plaatsgevonden er wordt gesproken van rekristalliserend gloeien, en bij kleine deformatie over spanningsarm gloeien.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2013 - 10:55

de definities van beide staan in de EN 10052.
Beide gebeuren onder de A1-temperatuur (723C), waarbij rekristalliseren een iets bredere range heeft dan spanningsarms gloeien.
Rekristallisatie heeft een "incentive" nodig om plaats te vinden, dit is meestal vervorming (voor koudversteviging, als gevolg van krimpspanningen, ..). Men maakt nieuwe "kiemen" aan op voldoende hoge temperatuur, en vormt zo nieuwe kristalkorrels.
Spanningsarms gloeien steunt op het principe dat de vloeigrens daalt bij hogere temperaturen, en de restspanningen in het materiaal zakken af tot de vloeigrens van dat metaal op een bepaalde temperatuur + bepaalde tijd.
Wanneer de temp. te hoog komt, vormt men nieuwe kristallen en/of een nieuwe fase, op die moment is de vloeigrens = 0 (nul), en is men dus eigenlijk een andere warmtebehandeling aan het uitvoeren, met andere eigenschappen en doeleinden.

#3

Roy8888

    Roy8888


  • >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2013 - 13:27

Bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of ik die normen kan vinden.

Misschien kun je me ook helpen met een andere vraag.

Ik wil graag weten of in het ferritische rvs (X2CrNbTi18) de toevoegingen Niobium en Titanium voorkomen als precipitate deeltjes, en zo ja bij welke temperatuur lossen deze deeltjes op.

Ik wil namelijk weten bij welke temperatuur de korrelgroei versneld plaatsvind in dit metaal. En het schijnt zo te zijn dat de toevoegingen Niobium en Titanium helpen om korrelgroei tegen te gaan omdat ze zich uitscheiden op de korrelgrenzen. Als deze deeltjes oplossen bij een bepaalde temperatuur dan zou versnelde korrelgroei optreden. Daarom wil ik weten of het mogelijk is om deze te laten oplossen bij temperaturen die gehaald kunnen worden met gloeiprocessen.

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2013 - 14:13

Misschien kun je me ook helpen met een andere vraag.


slechts gedeeltelijk, ...
Nb en Ti worden toegevoegd als korrelverfijner (en hebben ook een verstevigend effect, ook tegen kruip) en als stabiliserend element (ze vangen C). Op die manier wordt de sigmafase vermeden.
Volgens mij kan 441 gebruikt worden in installaties op 1000°C, dus zit je ruim boven de gangbare gloeibehandelingen.

Je dient echter ook de tijd van de warmtebehandeling in rekening te brengen, niet enkel de temperatuur.

Wat is echter de achtergrond van deze vraag? Je wilt de korrelvergroting na het lassen teniet doen? je gebruikt dan toch een austenitische toevoeg? (met zo klein mogelijke HI en géén preheat ?) Want PWHT wordt zelden toegepast op ferr. RVS...

Voor zulke zaken doe ik beroep op een bedrijf dat gespecialiseerd is in zulke zaken, en er ook ruime ervaring mee heeft. Indien nodig kunnen ze ook allerlei beproevingen doen, of met een beetje geluk (441 is redelijk courant) halen ze die informatie uit hun schuif.

#5

Roy8888

    Roy8888


  • >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2013 - 14:41

De achtergrond van deze vraag is als volgt.

Ik loop stage bij een bedrijf dat buisvormig materiaal ( ferritisch rvs 441 ) vormgeeft door middel van hydroforming. Nu is het zo dat deze buizen gegloeid worden, 5 minuten op 890 graden. Ze hebben hier heel veel last van het feit dat grote aantallen van deze buizen sinaasappelhuid vertonen, en scheuren tijdens het bewerken. Nu willen ze wat meer inzicht krijgen in het ferritisch rvs materiaal, en de korrelgroei.
Ik denk namelijk dat het te maken heeft met de korrelgrootte. Dat verklaart namelijk de sinaasappelhuid en ook het brosse gedrag (scheuren).

Ik ben er achter gekomen dat dit ferritische rvs niet te harden is en ook niet normaal gegloeid kan worden, omdat er geen faseverandering optreedt. Dit staal blijft altijd ferritisch. Nu willen ze weten vanaf welke temperaturen er korrelgroei optreed in dit materiaal, omdat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het gloeien. Nu is het zo dat Nb en Ti toegevoegd worden om de korrelgroei tegen te gaan (volgens mij VERKLEINEN ze de korrel niet). Zolang deze elementen als deeltjes op de korrelgrenzen zitten kunnen ze korrelgroei tegengaan, maar als ze oplossen niet meer. Daarom dacht ik misschien dat als je maar lang genoeg gloeit op een te hoge temperatuur deze deeltjes oplossen en korrelgroei optreedt. Daarom wou ik weten of deze elementen als deeltjes op de korrelgrenzen zitten, en bij welke temperatuur en tijd deze oplossen.

Op internet kan ik hier niet veel zinnigs over vinden.

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2013 - 15:10

Normaalgloeien is nog iets anders dan rekristalliserend of spanningsarm gloeien...

Wanneer een warmtebehandeling op hoge temp. wordt uitgevoerd, is er wel een grote kans op sigmafase (verbrossing). 890° lijkt mij ook redelijk hoog, normaal wordt er op 650-700 of 750-800° gegloeid gevolgd door een (zeer) snelle afkoeling.

Terug, ik zou een gespecialiseerde firma aanspreken, die hebben waarschijnlijk standaardoplossingen in hun spreekwoordelijke schuif liggen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures