[scheikunde] Rekenen aan reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Rekenen aan reactie

Voor de plaatjes van de structuurformules (Opgave: Lichtgevoelige lak. Vraag: 19):

http://static.examenblad.nl/9336105/d/ex2005/500018-1-21o.pdf

Polyvinylalcohol is op te vatten als het polymeer van vinylalcohol. Polyvinylalcohol kan

niet uit vinylalcohol worden gemaakt omdat vinylalcohol niet stabiel is. Deze verbinding

wordt namelijk omgezet tot ethanal. Deze verbinding wordt namelijk omgezet tot ethanal

volgens de reactievergelijking:

Bij een methode om lichtgevoelige stoffen in een bepaald patroon aan te brengen op

bijvoorbeeld het oppervlak van de beeldbuis van een kleurentelevisie wordt op dat

oppervlak een lak aangebracht waaruit polyvinylalcohol kan ontstaan. Nadat het

polyvinylalcohol is gevormd, wordt de laklaag behandeld met een aangezuurde oplossing

van kaliumdichromaat (K2Cr2O7).

Het op te brengen patroon wordt vervolgens met licht van een bepaalde golflengte op de

beeldbuis geprojecteerd. Op de plaatsen waar de laklaag wordt belicht, wordt

polyvinylalcohol omgezet tot polyvinylketon. De structuurformule van polyvinylketon

kan als volgt worden weergegeven:

De vergelijking van de halfreactie voor de omzetting van een C-OH groep in

polyvinylalcohol tot een C=O groep in polyvinylketon is hieronder weergegeven:

De vergelijking van de halfreactie van Cr2O72- in zuur milieu staat in Binas-tabel 48.

De vraag:

Bereken hoeveel mL 0,500 M aangezuurde kaliumdichromaatoplossing minstens nodig is

om 1,00 gram polyvinylalcohol volledig om te zetten tot polyvinylketon.

Ik kom er niet helemaal uit!

Gevraagd: aantal ml 0,500 M K2Cr2O7 voor omzetting vinylalcohol tot vinylketon

Gegeven: 1,00 gram (poly)vinylalcohol

De molmassa van vinylalcohol = 44,052 g/mol

Aantal gram = 1,00 gram

Aantal mol = 1,00 / 44,052 = 0,0227 mol vinylalcohol

Hierna weet ik niet hoe ik verder moet! Als hetgeen wat hierboven staat ten minste juist is..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Rekenen aan reactie

Er is hier sprake van een redoxreactie.

De reductorhalfreactie is gegeven. Die van de oxidator kun je in de binas vinden. Ook gegeven dus.

Stel nu de gehele redoxvergelijking op.

Je hebt 0,0227 mol vinylalcohol. Hoeveel mol K2Cr2O7 heb je nodig om dit te oxideren?

Berichten: 48

Re: Rekenen aan reactie

Margriet schreef: vr 17 mei 2013, 12:24
Er is hier sprake van een redoxreactie.

De reductorhalfreactie is gegeven. Die van de oxidator kun je in de binas vinden. Ook gegeven dus.

Stel nu de gehele redoxvergelijking op.

Je hebt 0,0227 mol vinylalcohol. Hoeveel mol K2Cr2O7 heb je nodig om dit te oxideren?
Halfreactie van de oxidator:

Cr2O72- + 14 H+ + 6 e- --> 2 Cr3+ + 7 H2O

De halfreactie van de reductor moet vermenigvuldigd worden met 3.

Totaalreactie:

3 ~HCOH~ + Cr2O72- + 8 H+ --> 2 Cr3+ + 7 H2O + 3 ~CO~

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Rekenen aan reactie

Je vergeet bij de reactievergelijking op te tellen wat er bij de reductorhalfreactie na de pijl komt. Maar dit terzijde.

De reactieverhouding 3:1 is goed.

En hoeveel mol Cr2O72- is er nu nodig om 0,0227 mol vinylalcohol om te zetten in vinylketon ?

Berichten: 48

Re: Rekenen aan reactie

Margriet schreef: vr 17 mei 2013, 15:56
Je vergeet bij de reactievergelijking op te tellen wat er bij de reductorhalfreactie na de pijl komt. Maar dit terzijde.

De reactieverhouding 3:1 is goed.

En hoeveel mol Cr2O72- is er nu nodig om 0,0227 mol vinylalcohol om te zetten in vinylketon ?
Ik zie nog niet helemaal wat ik vergeten ben.. De reductorhalfreactie was gegeven:

~HCOH~ --> ~CO~ + 2H+ + 2 e-

Door de verhouding 3:1 kun je aan beide kanten de H+ en e- tegen elkaar wegstrepen..

Ehh.

De 0,0227 mol vinylalcohol delen door 3 = 0,00757 mol Cr2O72-?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Rekenen aan reactie

Ik zie nog niet helemaal wat ik vergeten ben.. De reductorhalfreactie was gegeven:

~HCOH~ --> ~CO~ + 2H+ + 2 e-

Door de verhouding 3:1 kun je aan beide kanten de H+ en e- tegen elkaar wegstrepen..
Helemaal eens. Fout van mij.

0,00757 mol Cr2O72-? Ja, dat is goed.

En hoeveel ml 0,500 M K2Cr2O7 is dat dan?

Berichten: 48

Re: Rekenen aan reactie

Margriet schreef: vr 17 mei 2013, 16:28
Helemaal eens. Fout van mij.

0,00757 mol Cr2O72-? Ja, dat is goed.

En hoeveel ml 0,500 M K2Cr2O7 is dat dan?
0,00757 mol / 0,500 M = 0,01514 L

Dat is dus 15,14 ml

Wauw.. Had eigenlijk niet verwacht dat hij uiteindelijk zo makkelijk zou zijn.

Toen ik keek op het correctiemodel wist ik al helemaal niet wat ze daar aan het doen waren, daar is het echt héél anders op uitgelegd. Dit is in ieder geval veel makkelijkere manier! Dankjewel :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Rekenen aan reactie

...Toen ik keek op het correctiemodel wist ik al helemaal niet wat ze daar aan het doen waren, daar is het echt héél anders op uitgelegd. ....
Toch nog even een misverstand uit de wereld helpen. Een correctiemodel geeft wel het juiste antwoord op de vraag maar geen uitleg over hoe je tot dat juiste antwoord komt. Een correctiemodel is bestemd voor degene die het examen nakijkt en geeft naast het juiste antwoord aan hoeveel punten er nog kunnen worden toegekend als de vraag niet helemaal goed is beantwoord. Ik adviseer je daarom het model alleen te gebruiken om je antwoord te controleren en de uitleg over punten toekennen verder te negeren.

Berichten: 48

Re: Rekenen aan reactie

Kijken naar het correctiemodel kan mij in sommige gevallen wel helpen. Heb even het antwoord erbij gepakt:

Een juist berekening leidt, afhankelijk van de berekeningswijze, tot de uitkomst 15,1 of 15,2 (mL).

- Berekening massa van een mol vinylalcohol(eenheden), bijvoorbeeld via Binas-tabel 99: 44,05 (g)

- Berekening van het aantal mol OH groepen in 1,00 g polyvinylalcohol: 1,00 (g) delen door de massa van een mol vinylalcohol(eenheden)

- Omrekening van het aantal mol OH groepen in 1,00 g polyvinylalcohol naar het aantal mol elektronen dat door de OH groepen wordt afgestaan: vermenigvuldigen met 2

- Omrekening van het aantal mol elektronen dat door de OH groepen wordt afgestaan naar het aantal mol Cr2O72- dat reageert: delen door 6

- Omrekening van het aantal mol Cr2O72- naar het aantal mL K2Cr2O7 oplossing: delen door 0,500 (mol L-1) en vermenigvuldigen met 103

Er staat dus wel uitgelegd hoe je aan je antwoord moet komen. Dit is natuurlijk één van de X aantal mogelijke berekeningswijzen om tot een juist antwoord te komen, maar ik snap er niets van. Gelukkig gebruik ik het correctiemodel in de meeste gevallen ook alleen voor het controleren van het antwoord, maar soms kan het net dat kleine beetje hulp geven die je nodig hebt.

Reageer