Springen naar inhoud

Van g/m3 naar ppm

• Log in om te kunnen reageren

B100

B100

• 0 tot 11 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2004 - 15:18

Weet iemand een omrekenfactor om CO hoeveelheid in lucht om te rekenen van g/m3 naar ppm?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

doemdenker

doemdenker

• >500 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2004 - 17:52

ppm betekent 1 miljoenste deel.
Dichtheid is in g/cm3.
Er passen 1 miljoen cm3 in 1 m3.
1 g/m3 lijkt mij dus 1 ppm-dichtheid.

B100

B100

• 0 tot 11 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2004 - 19:28

Dus je mag aannemen dat alle gassen in lucht dezelfde dichtheid hebben?

Muisje

Muisje

• >10 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2004 - 20:34

huh? vanwaar die redenering? :shock:

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >1k
  • 9225 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2004 - 22:35

De term ppm staat voor parts per million. En dat betekent dus het aantal CO deeltjes per miljoen aantal 'lucht' deeltjes, al kan je voor lucht ook iets anders invullen. dus als je weet hoeveel luchtdeeltjes er in een kubieke meter zitten, weet je met het aantal ppm hoeveel CO deeltjes je hebt en dan kun je ook de massa berekenen.

Om dit te weten heb je de soortelijke massa van lucht nodig bij de juiste temperatuur en druk. Als je dat getal hebt, en je weet het massagetal van lucht, 16 geloof ik, dan kun je het aantal deeltjes per kubieke meter uitrekenen, elke mol (is massagetal) weegt namelijk 6 * 10^-23 gram (= NA).

Als je dat hebt weet je dus het aantal deeltjes per kubieke meter, en dus ook, met de hoeveelheid van ppm, hoeveel CO deeltjes je per M3 hebt. Dit kun je dan naar de massa rekenen zoals je hier boven al bent gekomen aan de hoeveelheid luchtdeeljes per kubieke meter voor de gegeven druk en temperatuur.

• Gast

Geplaatst op 16 mei 2004 - 22:35

PPM is analoog aan %.

Je hebt niks te maken met andere gassen, je kijkt puur naar hoeveel CO je hebt en welk deel dit van een volume lucht uitmaakt.

Boaz

Boaz

• >500 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2004 - 18:52

Je hebt niks te maken met andere gassen, je kijkt puur naar hoeveel CO je hebt en welk deel dit van een volume lucht uitmaakt.

Dan weet je vast het antwoord wel als ik 5 moleculen CO2 heb in 20 liter gasmengsel?

Je moet natuurlijk wel weten hoeveel moleculen lucht (wat is lucht?) je hebt... Anders kun je je PPM ook niet bepalen. Het is dan wel een percentage, maar zo klein dat het niet meer lekker werkt. PPM is dan prettiger!

gnuhc

gnuhc

• 0 tot 11 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2004 - 18:56

Weet iemand een omrekenfactor om CO hoeveelheid in lucht om te rekenen van g/m3 naar ppm?

de dichtheid in deze vorm geldt voor vloeistoffen, immers dichtheid is massa/ vollume. Bij een gas mag je zo niet rekenen je moet ook rekening houden met de druken de temperatuur, de ideale gas wet zegt pv=nrt

lien

lien

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2004 - 18:24

Er zijn twee soorten ppm: massa-ppm (bv. mg/kg) en volume-ppm (bv. ml/kl). Je moet dus een van de twee eenheden (gram of kubieke meter; de eenheden in het oorspronkelijke aantal) omrekenen via de dichtheid of door middel van molair volume van een gas. Daarna krijg je het antwoord.
God does not play dice...

snookdogg85

snookdogg85

• 0 tot 11 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2004 - 18:15

Dan weet je vast het antwoord wel als ik 5 moleculen CO2 heb in 20 liter gasmengsel?

Je moet natuurlijk wel weten hoeveel moleculen lucht (wat is lucht?) je hebt... Anders kun je je PPM ook niet bepalen. Het is dan wel een percentage, maar zo klein dat het niet meer lekker werkt. PPM is dan prettiger!

5 moleculen CO2 in 20 liter gasmengsel zijn verwaarloosbaar, dan heb je ook niks aan "jouw" manier.
Don't be smart, just be yourself.

B100

B100

• 0 tot 11 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2004 - 20:39

Ik had het een beetje laten liggen, maar ben toch maar weer eens in de boeken gedoken. Het was mijn vraag, dus eigenlijk onzinnig van mij om het antwoord hier te plaatsen. Maar misschien dat andere mensen er wat aan hebben.

Om de concentratie CO in lucht om te rekenen van g/m3 naar ppm moet je gebruik maken van de gaswet: pV=nRT
Stel er is een concentratie van 2 g/m3 CO in een ruimte met lucht van 100 oC en 1 bar.
De molaire massa van CO is 28 g/mol, dus 2 g/m3 = 0,071 mol/m3
Het totale aantal deeltjes van 1 m3 gas n=(pV)/(RT)=(100000 Pa * 1 m3) / (8315 J/kmol K * 373 K) = 32,24 mol
Dan wordt de concentratie CO: 0,071 mol/32,24 mol * 10^6 = 2200 ppm

Klopt dit? Volgens mij wel...

lien

lien

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2004 - 12:21

tja...mmol/kmol kan ook jah... :shock:
God does not play dice...

geert

geert

• >50 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2004 - 01:34

Daarom moet je er ook altijd bij vermelden over welke ppm je het hebt.
Je hebt het ook over volumeprocent, of massaprocent bijvoorbeeld.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

• Gast

Geplaatst op 19 november 2004 - 09:40

Over dit onderwerp is veel geschreven en veel misverstand. Zoals in een aantal antwoorden al is gezegd bedoel men soms gewichtsdelen en soms volumedelen. Daarom gaat me in de offciele literatuur steeds meer over op de notatie in g.m3 voor beide situaties.

Maar toch een ezelsbruggetje voor de huidige situatie:
- voor gassen gaat het altijd over volumdelen per miljoen delen lucht
- voor vloeistoffen of vaste stoffen is 1 ppm gelijk aan 1 gram per 1000 kg (ook 1 deel per miljoen, maar dan per miljoen gram)

Voor gassen moet men nog uitrekenen wat het gewicht is van 1 deel. Dit is gerelateerd aan met molecuulgewicht. Voor CO staat in de offciele MAC waarde lijst (max. aanvaardbare concentratie van die stof in een werkomgeving): 25 ppm oftewel 29 mg/m3

Eek the Cat

Eek the Cat

• >50 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 22:00

Volgens mij gaat het normaal gesproken over massa-ppm, tenzij het anders aangegeven is.

Om van mg/m3 naar ppm (mg/kg dus) om te rekenen, moeten we weten hoeveel kg 1 m3 lucht weegt. De dichtheid van lucht is bij 1 bar en 25 gr. C ca. 1,16 g/L (CRC Handbook of chemistry and physics). 1 m3 = 1000 L en weegt dus 1000*1,16 g = 1,16 kg

Als we bijvoorbeeld 2 mg CO per m3 lucht hebben, dan hebben we dus 2 mg CO per 1,16 kg lucht, ofwel (2/1,16) ppm = 1,72 ppm.

Om van mg/m3 naar ppm om te rekenen moet je het door een factor 1,16 delen, of met 0,862 vermenigvuldigen. Voor de omrekening van g/m3 naar ppm moet je met 0,862*1000 = 862 vermenigvuldigen.

Bij het voorbeeld van H.A.Workel kom je met deze factor op precies hetzelfde uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures