Springen naar inhoud

Overmaat berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Wizkidd

Wizkidd

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2013 - 12:55

Hoi!

Dit moet eigenlijk een simpele vraag zijn, maar ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit goed uitgelegd gekregen heb:

Opdracht
In een ruimte bevinden zich 112 gram natrium en 168,0 gram chloor. Men laat deze stoffen met elkaar reageren. Hierbij ontstaat maar één reactieproduct, natriumchloride (NaCl).

Vraag
a. Bereken welke stof in overmaat aanwezig is en hoe groot die overmaat is.
b. Bereken hoeveel gram natriumchloride maximaal gevormd kan worden.

Antwoord
Als eerste stap heb ik de reactievergelijking opgesteld:
2 Na + Cl2 --> 2 NaCl

De molverhouding tussen natrium en chloor is dus 2:1

En hoe nu verder?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2458 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2013 - 13:04

Je weet dat 1 mol Na met 2 mol Cl reageert, dus als je weet hoeveel gram 1 mol Na en hoeveel gram 1 mol Cl is, weet je ook welke stof in overmaat aanwezig is. Bepaal dus hoeveel gram Na met hoeveel gram Cl reageert. Daarmee kun je beide vragen beantwoorden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Wizkidd

Wizkidd

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2013 - 13:29

Je weet dat 1 mol Na met 2 mol Cl reageert, dus als je weet hoeveel gram 1 mol Na en hoeveel gram 1 mol Cl is, weet je ook welke stof in overmaat aanwezig is. Bepaal dus hoeveel gram Na met hoeveel gram Cl reageert. Daarmee kun je beide vragen beantwoorden.

Dus zoiets als:

1 mol Na = 22,99 gram
1 mol Cl = 35,45 gram

Je hebt 168 gram chloor. 168/35,45 = 4,74

4,74 x 22,99 = 108,95 ≈ 109 gram

Er was 112 gram natrium aanwezig, er reageert 109 gram, dus is er 3,00 gram natrium in overmaat aanwezig.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures