secundaire krachten in een vakwerkligger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

secundaire krachten in een vakwerkligger

Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik handmatig de secundaire krachten kan bepalen in een vakwerkligger. De staven in een vakwerkligger worden primair belast door normaalkachten. Ik gebruik onder andere het programma matrix frame maar ook daarin worden deze krachten niet weergeven. Echter heb ik veel liever een handberekening dan een computerberekening

Ik heb onder andere dit stukje doorgelezen. (overigens het beste artikel dat ik heb kunnen voor het ontwerp van een vakwerkligger conform EN 1993, als iemand beter materiaal heeft..graag!).

http://www.arcelormi..._of_Trusses.pdf <-- blz 19

Maar ook hier wordt niet aangegeven hoe die berekening handmatig gemaakt kan worden. Secundaire krachten worden o.a veroorzaakt door een niet perfecte constructie, puntlasten die niet op knopen uitkomen, uitzettingen etc..

En hoe bepaal ik de waarden van de verschillende parameters?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: secundaire krachten in een vakwerkligger

- thermische uitzettingen kan je modelleren met extra staafkrachten

- lasten niet perfect in de knoop kan je ook modelleren: je verdeelt de last over de 2 knopen. Eén knoop zal dan bijna toch alle last nemen en is irrelevant.

- afwijkingen door toleranties kan je eventueel ook zelf meenemen door de geometrie eens wat mm's te wijzigen.

De laatste twee zaken zijn volgens mij niet relevant. Eurocode 0 stelt:
1.5.5.2

design value of a geometrical property (ad)


generally a nominal value. Where relevant, values of geometrical quantities may corre-

spond to some prescribed fractile of the statistical distribution

NOTE The design value of a geometrical property is generally equal to the characteristic value. However,

it may be treated differently in cases where the limit state under consideration is very sensitive to the value

of the geometrical property, for example when considering the effect of geometrical imperfections on

buckling. In such cases, the design value will normally be established as a value specified directly, for

example in an appropriate European Standard or Prestandard. Alternatively, it can be established from a

statistical basis, with a value corresponding to a more appropriate fractile (e.g. a rarer value) than applies

to the characteristic value.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 28

Re: secundaire krachten in een vakwerkligger

Ik zal geen nieuwe topic starten maar ik wil vragen wat nou precies een verende inklemming is?

In welke assen verhindert een verende inklemming rotatie en translatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: secundaire krachten in een vakwerkligger

Aphyrnae schreef: ma 27 mei 2013, 22:07
Ik zal geen nieuwe topic starten maar ik wil vragen wat nou precies een verende inklemming is?
Het is een rotatie veer. De rotatie hangt dan af van de krachten van die inwerken op de staaf.
Aphyrnae schreef: ma 27 mei 2013, 22:07
In welke assen verhindert een verende inklemming rotatie en translatie?
Je kan dit definiëren voor de 3 rotatie vrijheidsgraden. Vergelijkingen die gelden voor de staaf hangen uiteraard af van het aantal vrijheidsgraden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer