Springen naar inhoud

[Word 2010] Advies gevraagd bij bronvermelding

• Log in om te kunnen reageren

Eagle Creek

Eagle Creek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2013 - 14:48

(Kopie van dit bericht geplaatst op Tweakers.net)

Voor een document dat ik opstel maak ik gebruik van meerdere bronnen. Deze wil ik in een bibliografie weergeven. Ik heb echter problemen met de weergave.

Ik maak veelvuldig gebruik van internetsites als bron, waarbij de auteur telkens hetzelfde is. Als ik kies voor APA 6th wordt binnen het document telkens (Auteur, jaar) als bronvermelding geplaatst. Binnen de bronnenlijst komt de auteur ook terug.

Dat is verre van praktisch. APA 6th maakt geen gebruik van "datum van raadplegen" maar slechts van een reguliere datumweergave. Dit is een probleem: vaak weet ik niet wanneer de webpagina is gemaakt. Indien dit wel zo, dan zijn er meerdere webpagina's uit hetzelfde jaar.

Het gevolg van APA 6th is dat binnen het documenten op verschillende plaatsen (Auteur, jaar) wordt gehanteerd, terwijl het helemaal niet duidelijk is welke bron daarbij hoort. In de bibliografie zijn immers tal van bronnen met diezelfde auteur en dat jaartal.

Ik hoopte mijn oplossing te vinden in IEEE2006. Deze biedt wel de mogelijkheid tot het opgeven van een datum van raadplegen, en refereert in het document zelf op basis van nummering in blokhaken [1].

Het probleem hierbij is echter dat wanneer ik een URL opneem die erg lang is de lay-out naar zijn vaantjes gaat. Zie:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Dit probleem heb ik in een compleet nieuw Word-document, gebaseerd op de reguliere normal.dot. Wanneer ik de marge in kwestie opschuif, schuift de eindmarge ook op en valt de tekst buiten beeld.

Ik kan de marge wel handmatig aanpassen binnen de bibliografie maar dan schiet het ding helemaal in de stress en valt de tekst rechts buiten beeld.
Zie:
Geplaatste afbeelding

Er bestaan echter nog wel langere URL's en URL verkorters gebruiken in een officiële bronnenlijst lijkt mij geen succes.

Whats the solution...

Veranderd door Eagle Creek, 19 mei 2013 - 14:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 23:43

Paragraaf 6.32 zegt dat je een URL op een gepaste plaats af kan breken met een line break (Enter). (pag. 192)

Eagle Creek

Eagle Creek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2013 - 11:04

Bedankt voor je reactie. Het is me echter niet duidelijk naar welke paragraaf en pagina je refereert.
Ik kan in het invoerveld geen enters opgeven, daarmee bevestig ik namelijk de invoer.

Vandaar dat ik graag het advies in context terug zou willen lezen :).

Veranderd door Eagle Creek, 23 mei 2013 - 11:05

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2013 - 13:06

Paragraaf 6.32 en pagina 192 van de Publication Manual of the American Psychological Association, Sixth Edition (Washington, 2010).

Do not insert a hyphen if you need to break a URL across lines; instead break the URL before most punctuation (an exception would be http://).

Ik begrijp dat je een plugin van Word gebruikt om je bibliografie automatisch vorm te geven, daar kan ik je verder helaas geen advies over geven, behalve dat als het niet doet wat het moet doen dat je het dan altijd nog niet kan gebruiken. Ooit werden bibliografiën met de hand gemaakt, en dat kan nog steeds (al kunnen die plugins wel handig zijn als je veel veranderingen maakt in je verwijzingen).

Veranderd door Ericw, 24 mei 2013 - 13:07

Eagle Creek

Eagle Creek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2013 - 14:28

Ik gebruik geen plug-in maar alleen Word 2010.

Dat een bibliografie met de hand gemaakt kan worden begrijp ik maar het grote voordeel van automatische verwerking is dat je eenvoudiger zaken kunt aanpassen, verplaatsen, etc. zonder je druk hoeven te maken om 'dode' verwijzingen.

Bedankt voor je reactie.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2013 - 20:12

Inderdaad, hiermee hoef je je niet druk te maken over dode verwijzingen. Aan de andere kant ben je je al 4 dagen druk aan het maken om de juiste opmaak.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures