[wiskunde] Differentiëren en maximum van een functie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 44

Differenti

Goedeavond,

Ik moet van de volgende de functie het maximum bereken van F alleen snap ik niet wat ik nou moet dan

De functie is:
\(F= \frac {kx}{(x^2+r^2)^{5/2}}\)
het enigste wat ik snap ik dat ik moet zorgen dat ik de productregel toe kan passen namelijk door het volgende te krijgen:
\(Kx= F*(x^2+r^2)^{5/2}\)
Maar ik heb geen idee wat ik nu verder moet doen.

Alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Differenti

Je wil dat de rico van de raaklijn in dat punt = 0 omdat je dan een horizontale raaklijn hebt in dat punt. Weet je hoe je aan die rico komt?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 44

Re: Differenti

wat bedoel met rico?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Differenti

De richtingscoefficient. Stel je eens een grafiek met een maximum voor. Als je de raaklijn in dat maximum tekent, hoe ziet die er uit? Wat is dan zijn richtingscoefficient?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 44

Re: Differenti

Ok dan snap ik wat je bedoelt, maar nee weet niet hoe ik daar aan kom

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Differenti

als ik vragen mag,zijn die k en r constanten?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Differenti

De afgeleide in een punt is de rico van de raaklijn in dat punt. Dus als je die functie F gaat afleiden en in die afgeleide een x-coordinaat gaat steken, dan heb je de rico van de raaklijn in het punt met die x-coordinaat. vb:

y=x^2

Als je dit gaat afleiden bekom je y' = 2*x. Wil je de rico in het punt x=3 weten, dan vul je gewoon x in in je afgeleide en dan bekom je 6.

Bij jou functie geldt dus hetzelfde. Alleen weet je nu iets. De rico moet gelijk zijn aan 0 want je hebt een horizontale raaklijn. Dus de afgeleide van F moet gelijk zijn aan 0. Dat kan je dan oplossen naar x en je hebt het punt waar je functie een maximum bereikt.

Let wel op: Het is niet omdat je rico = 0 dat je een maximum hebt. Je kan namelijk ook een minimum hebben of zelfs een buigpunt. Dit dien je dus nog te controleren.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 44

Re: Differenti

Ja voor de duidelijkheid zal ik de hele vraag ff neer zetten:

Een elektrisch stroom die door een spoel gaat met een straal r, oefent een kracht F uit op een kleine magneet op een afstand x vanaf het middelpunt van de spoel.

k is een constante en 0 kleiner of gelijk aan x < r

Voor welke waarden van x heeft F een maximum?

Ja ok ik snap dat ik van de formule de afgeleide moet zoeken. Maar het probleem waar ik dan mee zit hoe doe ik dat omdat er delen door in zit?

Klopt het dan dat ik er eerst weer een product van moeten maken want dat snap ik niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Differenti

Ben je bekend met de quotiëntregel

Berichten: 44

Re: Differenti

Ja die ken ik wel, maar ik weet niet hoe ik dat nu moet doen met nog 2 onbekenden erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Differenti

Met die k en r moet je geen rekening houden in je quotientregel. Gewoon toepassen op x. Je zal dan een maximum uitkomen waar nog k's en r'en in staan, maar die kunnen ingevuld worden zodra je een waarde daarvoor hebt.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Differenti

Beste Tamar, zijn de waarden van k en r echt niet gegeven.

zo niet, dan zitten we in de problemen.

is k soms gelijk aan
\(9\cdot 10^9\)

Berichten: 44

Re: Differenti

Nee dit is echt alles wat ik aan informatie heb.

Oh ja en het antwoord dat is x = 1/2 r

Berichten: 23

Re: Differenti

Je moet als je de afgeleide neemt de k en de r gewoon als normale getallen behandelen, ik denk dat je daar moeite mee hebt. Dus bv de afgeleide van kx^2 + kx is 2kx + k. Het antwoord van x = 1/2 r klopt, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er iets niet klopt in de opgave.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Differenti

Tamar schreef: zo 19 mei 2013, 20:44
Goedeavond,

Ik moet van de volgende de functie het maximum bereken van F alleen snap ik niet wat ik nou moet dan

De functie is:
\(F= \frac {kx}{(x^2+r^2)^{5/2}}\)
het enige wat ik snap ik dat ik moet zorgen dat ik de productregel toe kan passen namelijk door het volgende te krijgen:
\(Kx= F*(x^2+r^2)^{5/2}\)
Je moet F als een functie van x opvatten, dus in feite heb je te maken met het functievoorschrift
\(F(x)= \frac {kx}{(x^2+r^2)^{5/2}}\)
, waarbij k en r gegeven constanten zijn. Je hebt voor F'(x) dus niet met de productregel te maken, maar met de quotiëntregel of de kettingregel.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer