Springen naar inhoud

Berekeningen met resultaten van een gaschromatograaf

• Log in om te kunnen reageren

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2013 - 20:41

Het gaat hier om Hydrodenitrogenering. De bedoeling is om stikstof uit brandstof te halen om dat gemakkelijk andere schadelijke stoffen eruit te halen. Omdat in aardolie veel onzuiverheden zitten en in ons geval niet meer dan het idee moet getoond worden gebruiken we quinoline. Het gaat om deze reactie:

quin.png

De uiteindelijke bedoeling is om de selectiviteit te berekenen. Nu, hier begint het probleem al. Ik weet niet zo goed wat selectiviteit is. Wikipedia leert met dat dat het sturen naar een betere opbrengst is indien mogelijk, maar als ik hier kijk dan kan ik de link niet leggen.

Zoals de titel van dit topic als zegt gaat het om berekeningen. De volgende formules zijn gegeven:

form.png

Duidelijke formules, maar ik ben niet zeker of mijn berekeningen juist zijn. Ik kan ze ook niet checken want er is geen oplossing voorhanden. Ik heb alles in een excelfile gestoken.

Als conversion heb ik= 1 - molfractie quinoline en als selectiviteit de molfractie gedeeld door de conversie factor.

Kan iemand hier is naar kijken?

Bijgevoegde Bestanden

Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2013 - 08:57

Opmerking moderator :

Verplaatst naar het vakforum voor data-analyse en analytische chemie
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2013 - 20:44

Ik heb hier niet voldoende verstand van en geduld voor om je hele werk door te rekenen, maar ik denk dat je geen ideale definitie hebt gevonden voor selectiviteit. De selectiviteit van een gewenste reactie is hoeveel daarvan verloopt ten opzichte van andere alternatieve en ongewenste reacties. Als je gewenste product 80% van de opbrengst is, en andere producten 20% dan heb je een selectiviteit van 4:1. Bij 90% vs. 10% is het 9:1.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 mei 2013 - 22:06

Bij HDN draait het om verwijdering van N uit de desbetreffende oliefractie. Het gaat om percentage N dat verwijderd wordt. Selectiviteit lijkt me totaal niet relevant want het gaat er helemaal niet om één bepaald molecuul te produceren. Het enige wat telt is dat er zo min mogelijk gas/LPG geproduceerd worden want dat gaat ten koste van de opbrengst aan gewenst product, zijnde de desbetreffende oliefractie (kooktraject).

Omdat in aardolie veel onzuiverheden zitten en in ons geval niet meer dan het idee moet getoond worden gebruiken we quinoline.

Aardolie wordt niet in een HDN reactor behandeld. Het gaat bij denitrogenering gewoonlijk alleen om de nafta-fractie omdat N (en S) een katalysatorgif is voor de fabrieken die erna komen om nafta om te zetten in benzine.

Quinoline heeft een kookpunt in het kerosine kooktraject. In nafta of gasolie of residue komt het dus niet voor.
Nou wordt kerosine soms, maar vaak niet, in een HDS reactor ontzwaveld en dan zal er tegelijk ook wat denitrogenering optreden. Voor het kerosineproduct is dat niet belangrijk, eventueel wel voor de ontzwavelingsreactie: keuze van katalysator en reactortemperatuur.

Gasolie wordt ook ontzwaveld in een HDS eenheid waar tegelijk ook wat denitrogenering optreedt, maar daarvoor is quinoline geen goed modelmolecuul want te licht. Idem voor vacuumgasolie of residue.

Dit hele onderzoek komt me een beetje vreemd voor. Vooral de obsessie met de gevormde producten en selectiviteit. Who cares?

Veranderd door Fred F., 23 mei 2013 - 22:11

Hydrogen economy is a Hype.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2013 - 11:07

Dit hele onderzoek komt me een beetje vreemd voor. Vooral de obsessie met de gevormde producten en selectiviteit. Who cares?

Ligt eraan of het om een daadwerkelijk onderzoek gaat of een practicum-opdracht. In het laatste geval: De bedoeling van een practicum is om concepten (selectiviteit van een katalysator) en technieken (GC / bepaling van molfracties m.b.v GC) aan te leren. Ik kan me goed voorstellen dat om pragmatische redenen wordt gekozen voor een modelreactie met quinoline, en ook dat er wordt gekozen voor deze reactie, juist vanwege het feit dat er een heel aantal producten wordt gevormd.

De resultaten van zo'n practicum hebben geen relevantie voor de petrochemische industrie. Maar daar zeg ik dan weer van: who cares ;)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures