[scheikunde] Kristalwater gehalte in kristalsoda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Kristalwater gehalte in kristalsoda

Hoi,

Ik heb op school een practica opdracht gedaan, het ging over het bepalen van kristalwater gehalte in krisalsoda. Ik snap er helemaal niks van maar moet er wel een verslag over maken.

Dit is de opdracht die we kregen en uitgevoerd hebben: Weeg in een erlenmeyer van 100 mL ongeveer nauwkeurig 1,00 gram kristalsoda af. Voeg daar 10 mL werkazijn (8 massa-% azijnzuur) aan toe. Het ontwijkende gas leiden we in een met water gevulde maatcilinder van 100 mL die omgekeerd in een groot bekerglas met leidingwater staat. Bouw de opstelling en meet de pH van het water voor en na het opvangen van het gas in de gasval. Voer de proef in duplo uit.

We moeten onder andere de reactie vergelijking opstellen;

kristalsoda (1gr) is Na2+CO2-x H2O(l)

We hebben gewerkt met werkazijn (10ml)

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Kunnen jullie mij een eindje op weg helpen?

groeten deemster2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

beginnen met de reactievergelijking, of minstens een vergelijking die er uiteindelijk toe doet.
kristalsoda (1gr) is Na2+CO2-x H2O(l)
kristalsoda is Na2CO3.xH2O, pas in oplossing geeft dat ionen, maar dan ook nog niet zoals jij schrijft. (dan zou het 2Na+ worden, en CO32-)

Welk voor de hand liggend gas ontwijkt er trouwens als je naar die formule van kristalsoda kijkt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

CO32-+ 2H3O+--> H2CO3 + 2H2O

H2CO3 -->H2O + CO2

CO2? lijkt mij?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

Ja, CO2.

als je dan eerst eens kijkt hoeveel CO2(in mol)je hebt opgevangen, weet je ineens ook hoeveel mol Na2CO3er in je 1,00 g kristalsoda zat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

Vm= 24,1 . 10-3

67 ml CO2 dat is 0.067 L : 24,1x . 10-3 = 2,78 mol CO2

H2CO3(5,56 mol) -->H2O(2,78 mol)+ CO2(2,78 mol)

Na2+CO32-. xH3O+--> H2CO3(5,56 mol) + 2H2O(11,12 mol)

Wil dat dan zeggen dat er in totaal 16,68 mol stof aanwezig is aan beide kanten van de pijl? of zit ik nu helemaal mis?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

deemster2 schreef: ma 20 mei 2013, 12:01
Vm= 24,1 . 10-3

67 ml CO2 dat is 0.067 L : 24,1x . 10-3 = 2,78 mol CO2
dat is een factor 1000 mis. Je molair volume is hier uitgedrukt in kubieke meters (vermeld beter altijd eenheden bij je getallen). 24,1 L/mol zou je ook kunnen zeggen. 0,067 L : 24,1 L/mol = 0,00278 mol
H2CO3(5,56 mol) -->H2O(2,78 mol)+ CO2(2,78 mol)

Na2+CO32-. xH3O+--> H2CO3(5,56 mol) + 2H2O(11,12 mol)

Wil dat dan zeggen dat er in totaal 16,68 mol stof aanwezig is aan beide kanten van de pijl? of zit ik nu helemaal mis?
Ja, je zit aardig mis :P . Het is veel simpeler.

Hoeveel moleculen CO2 kun je maken uit 1 "molecuul" Na2CO3.?

Per saldo, hoeveel mol Na2CO3 heb je dus nodig om 0,00278 mol CO2 te vormen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

oh haha, stom...

Na2+CO2-+ 2H3O+--> H2O + CO2 + 2H2O

1Na2+CO2- = 1CO2?

2,78.10- 3 = 2,78.10- 3

dus dan heb j toch 2,78.10- 3mol Na2+CO2-nodig?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

Ja.

Er zat dus 0,00278 mol NA2CO3 in je 1,00 g soda.-
  1. hoeveel gram NA2CO3is0,00278 mol NA2CO3?
  2. hoeveel gram water zat er dus in je 1,00 g soda?
  3. hoeveel mol watermoleculen is dat?
  4. hoeveel keer meer als mol NA2CO3is dat?
  5. wat is dús de waarde van "x" in NA2CO3.xH2O ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

1. de molaire massa van NA2CO3is 109,0

dus 0,00278 . 109,0 = 0,303 gram NA2CO3

2. 1 - 0,303 = 0,607 gram water

3. molaire massa van water is 18,02

dus 0,607 : 18,02 = 0,0337 mol water

4. 0,00278 = 0,0337

1 = 12,12

5. de waarde is 12,12?

is dat niet raar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

2. 1 - 0,303 = 0,607 gram water
0,697 g...

verder pak je het wel goed aan, x zou dus 13,91 zijn.
deemster2 schreef: ma 20 mei 2013, 13:13
is dat niet raar?
da's de verstandigste vraag na elk natuur-of scheikundesommetje. =D>

Maar laat ik de vraag anders stellen: wat meen jij hieraan raar te moeten vinden? (want rare dingen zullen in een discussie bij het verslag besproken moeten worden).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

het is raar denk ik omdat het geen rond getal is. je kan moeilijk een halve H2O atoom nemen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

Op zich een correcte gedachte. Zou je een of meerdere redenen kunnen bedenken waarom je zo on-rond uitkomt?

Verder, natriumcarbonaat kan afhankelijk van de temperatuur 3 verschillende hydraten vormen, monohydraat Na2CO3.H2O, heptahydraat Na2CO3.7H2O, en decahydraat Na2CO3.10H2O.

Zou je een of meerdere redenen kunnen bedenken waarom je niet ongeveer op 1, 7 of 10 uitkomt zoals we zouden verwachten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

uhh...

- Omdat het nooit allemaal goed reageert?

- Omdat het geen sterk base of zuur is? en daardoor de reactie weer terug kan reageren

- Omdat er een fout kan ontstaan bij de meting?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

Laten we het vooral maar eens over dat laatste hebben: hoe nauwkeurig zijn je metingen? Je gaat dus NOOIT exact op een geheel getal uitkomen.

Maar een beroerder probleem: Natriumcarbonaat kan dus simpelweg geen 14 kristalwatermoleculen bevatten. Nu komt dus de vraag of alles uit die ene gram wel is weggereageerd, of dat je wel alle CO2 hebt opgevangen, of dat je CO2 toen je aan het meten was wel gewoon 1 atmosfeer druk had, of dat je TOA om te plagen de soda een beetje nat heeft gemaakt, of gemengd met een beetje NaCl alvorens het uit te delen, of dat de soda oud was en al een beetje tot NaHCO3had gereageerd met vocht en CO2 uit de omgevingslucht,of.......... dat je wel héél slordig hebt gemeten, of .................(noem maar op)

Trouwens, voordat je afsluit, je notatie van scheikundige formules is wel erg beroerd :( . De stof natriumcarbonaat schrijf je zonder plusjes of minnetjes, die komen er pas bij als je losse ionen (in een oplossing) krijgt. Ik heb daar nog niet eerder wat van gezegd zodat we ons op het hoofdprobleem konden concentreren, maar, voordat je je verslag gaat uitwerken, kijk vooral eens hier voor een correct voorbeeld:

http://nl.wikipedia....atriumcarbonaat
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kristalwater gehalte in kristalsoda

Misschien een goede oefening. Geef ons eens de oplossingsreacties van onderstaande zouten (ze lossen allemaal goed op):

NaCl, KCl, KNO3, Na2SO4, CaI2.

Reageer