Springen naar inhoud

Rangschik volgens toenemende zuursterkte

• Log in om te kunnen reageren

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 10:48

Hallo,

Rangschik de volgende molecules volgens toenemende zuursterkte en leg uit: PH3, H2S, HCl

HCl is een sterk zuur.
H2S is een zwak diprotisch zuur (Ka1= 8,9.10-8).

PH3 vond ik nergens terug in mijn tabellenboekje, dus ging ik even online op zoek. Ik kwam het volgende tegen op wikipedia;

It acts as neither an acid nor a base in water. Proton exchange proceeds via a phosphonium (PH4+) ion in acidic solutions and via PH2 at high pH, with equilibrium constants Kb = 4 × 10−28 and Kz = 41.6 × 10−29.

Kan iemand dit een beetje verduidelijken?

Alvast bedankt,

Roelland
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2013 - 12:28

Als zuur is het zwakker dan H2O. Als base is het ook zwakker dan H2O. Los je het op in water, dan zal er dus niets gebeuren.

Als dat enigzins vreemd overkomt, denk dan aan CH4. Dat kan je ook een beetje oplossen in water, maar het zal daar ook niet als zuur of base reageren.

Nu is dat niet het hele verhaal. "niets", "helemaal" en "volledig" zijn binnen de chemie gangbare termen voor "bijna niet", "nagenoeg" enzovoort.

In een heel sterk basische omgeving, waar dus heel erg veel OH- ionen is er altijd wel een kleine kans dat één zo'n OH- ion een H+ onttrekt aan een molecuul. Er is dus ook een kleine kans dat de reactie

PH3 + OH- rightarrow PH2- + H2O

optreedt. Echter, de teruggaande reactie is véél waarschijnlijker

Het gaat dus om een evenwicht:

PH3 + OH- rightleftharpoons PH2- + H2O

En dat evenwicht ligt zeer sterk links.

Hetzelfde geldt voor de situatie in sterk zure omgeving. Daat is een minieme kans dat het PH3 molecuul een H+ opneemt, en dus kun je wel iets van een Kb definiëren voor PH3.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 mei 2013 - 12:30

Elementen uit een groep van het per. systeem hebben (of kunnen hebben) overeenkomstige chemische eigenschappen.
Denk aan de halogenen, de edelgassen en de alkalimetalen.
P staat onder N in het per. systeem.

Je zou dan PH3 kunnen vergelijken met NH3 om de vraag te beantwoorden.

Dit als je niet over internet kunt beschikken.

Als je wel over internet beschikt zie je dat Kz extreem klein is en kleiner dan Kz van H2S.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 12:33

Bedankt voor het antwoord!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2013 - 13:06

Als je het zou wilen vergelijken via het periodiek systeem, dan is enkel PH3 naast NH3 leggen niet afdoende. Je zou dan de reeks

PH3 - H2S - HCl

naast de reeks
NH3 - H2O - HF

moeten leggen. In de laatste reeks zie je dat de zuurgraad toeneemt naarmate je verder naar rechts gaat binnen een periode. Die trend zou zich ook in de daarop volgende periode kunnen voordoen.

Het is echter risicovol om zaken op deze manier te vergelijken. Het PSE geeft overeenkomsten in bindingsgedrag aan (dit bijvoorbeeld gebaseerd op overeenkomsten in valentie-elektronen) maar niet per definitie trends in bindingssterkte. Als er een trend is kun je die vaak aan de hand van het PSE begrijpen. Maar het PSE heeft geen voorspellend karakter!

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 mei 2013 - 14:06

Ok, maar hoe zou jij dan de vraag van Roelland beantwoorden?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2013 - 16:38

Even voor de goede orde, want al teruglezend zie ik dat mijn punt niet duidelijk naar voren komt. Ik wilde aangeven dat je niet kunt stellen

NH3 is een zeer zwak zuur, dus PH3 is ook een zwak zuur

Dát zou te kort door de bocht zijn, vandaar de opmerking om naar de trend te kijken. Met meteen de waarschuwing erbij dat ook dat niet per definitie algemene geldigheid heeft. Voor deze vraag is het denk ik wel de beste methode. Hoewel je het ook simpelweg zou kunnen laten bij de constatering dat PH3 niet in het lijstje met zuren staat, dus geen zuur is en dus zwakker dan HCl en H2S.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2013 - 08:18

Hoewel je het ook simpelweg zou kunnen laten bij de constatering dat PH3 niet in het lijstje met zuren staat, dus geen zuur is en dus zwakker dan HCl en H2S.

Het probleem is dat niet alle zuren in mijn lijstje staan.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures