Springen naar inhoud

Tegenovergestelde van compensatie

• Log in om te kunnen reageren

marijke1

marijke1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 13:03

Weet iemand wat het tegenovergestelde is van compenseren/compensatie?
Decompensatie is het niet. Dat is voor wat ik heb kunnen vinden een term in de psychologie.
Ik dacht zelf dat compensatie dan dus misschien wel twee kanten opwerkt (positief en negatief), maar dat is ook niet zo.
Wie geeft het verlossende antwoord?!
Marijke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Th.B

Th.B

• >250 berichten
  • 523 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 13:24

Versterking / positieve terugkoppeling ofzo?
(als leek in de psychologie)

marijke1

marijke1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 16:49

haha die dus juist niet!
Ik wil weten wat in de Nederlandse taal het tegenovergestelde woord is voor compensatie
toch bedankt :) het is geen makkelijke!!!

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 18:27

Decompensatie lijkt in de psychologie inderdaad gangbaar te zijn. Als dat niet is wat je zoekt, in welke context zoek jij dan. Ik zou inderdaad zeggen dat het twee kanten opwerkt. Misschien ligt dispensatie daar midden tussen?

Veranderd door shimmy, 20 mei 2013 - 18:28

marijke1

marijke1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2013 - 19:01

Dispensatie is wel een hele goede trouwens! Op een rijtje:

Compensatie is in positieve zin iets gelijkmaken/aanvullen,

Dispensatie lijkt meer vrijstelling te zijn.

Het tegenovergestelde van compensatie zou dus moeten zijn iets wegnemen (al dan niet om iets gelijk te maken).
Ik weet wel dat in de psychologie op het gebied van leren hier een term voor is. Iemand iets leren door als straf iets weg te nemen. De term schiet me niet te binnen helaas.

Ben benieuwd of we hier uit gaan komen!

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2013 - 10:54

Antoniemen kunnen zijn (afhankelijk van de precieze betekenis van compensatie in de kontekst):
schade, verlies, boete, gebrek, ontbering, teloorgang
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2013 - 11:02

Compensatie is in positieve zin iets gelijkmaken/aanvullen,
Het tegenovergestelde van compensatie zou dus moeten zijn iets wegnemen (al dan niet om iets gelijk te maken).

Is labiliseren de term die je zoekt? Als antoniem van stabiliseren.

Of bedoel je het financieel. Zoals bij nivelleren. De ene groep groep krijgt een belasting, de andere groep krijgt een compensatie.

Veranderd door confusie, 21 mei 2013 - 12:13

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2013 - 01:07

Het is een lastige omdat compensatie in vele contexten gebruikt wordt.

Je kan bijvoorbeeld compensatie krijgen omdat de gemeente een afzichtelijke windmolen of zendmast vlak voor je huis plaatst. Daarbij krijg je dat een bedrag van de gemeente om de waardedaling van je woning goed te maken, of iets in die geest. Dit lijkt geen praktische tegenstelling te hebben, het is niet zo dat ze normaliter zowel die windmolen planten en je daarbij ook nog een boete opleggen.

Uiteraard zijn er ook wel vormen van compensatie waarbij (per abuis) precies het verkeerde wordt gedaan, bijvoorbeeld een reactievat bijverwarmen dat toch al te warm liep. In zo'n geval is het tegengestelde 'runaway' of 'miscompensatie'.

Dispensatie is in de regel geen omgekeerde van compensatie. Het heeft vaak de betekenis van 'vrijuit gaan', wat wel kan betekenen 'onder compensatie uitkomen', maar dat is iets heel anders dan het omgekeerde van compensatie bereiken. Als je bijvoorbeeld dispensatie krijgt om de maximumsnelheid te overschreiden dan krijg je geen bekeuring voor de overschreiding, maar je krijgt ook geen geld toe naar mate je het bonter maakt.
Victory through technology

marijke1

marijke1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2013 - 11:18

Ik denk dat nivelleren een goede tegenstelling van compenseren is inderdaad!

Het is ook zo dat compenseren in veel verschillende contexten gebruikt kan worden en dat maakt een het vinden van een antoniem natuurlijk weer lastig.

Je kan bijvoorbeeld compensatie krijgen omdat de gemeente een afzichtelijke windmolen of zendmast vlak voor je huis plaatst. Daarbij krijg je dat een bedrag van de gemeente om de waardedaling van je woning goed te maken, of iets in die geest.

Goed voorbeeld! Daarop is mijn vraag: Hoe heet dit dan voor de tegenpartij (gemeente). De één krijgt iets van de ander ter compensatie. Voor de ontvanger is dit dus compensatie, voor de tegenpartij is dit . . . .

:)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2013 - 12:14

ook compensatie, of in dit soort gevallen ook wel eens 'reparatie'.

In het voorbeeld met de gemeente is de burger de 'gecompenseerde' en de gemeente de 'compensator'. Het heeft gewoon geen tegenstelling zoals debiteuren en crediteuren. Compensatie hoeft niet noodzakelijkerwijs een specifieke kant op te vloeien, het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat iemand de gemeente financieel moet compenseren voor het permanent stallen van een aanhangwagen in een parkeervak.
Victory through technology

marijke1

marijke1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2013 - 13:30

Nou, volgens mij valt in ieder geval te concluderen dat er niet één vast antoniem voor compenseren is.
Bedankt voor het mee denken, ik leg me er bij neer :) tot de volgende keer

paintim

paintim

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2013 - 18:55

Voor compenseren is er geen antoniem en dat is m.i. ook niet nodig.

Er wordt vergoed/vereffend ja of nee..
Daarmee houdt het op.
Vriendelijke groeten
ANTONI

Zeilmaatje

Zeilmaatje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2013 - 15:49

Dacht ik ook. Niet compenseren. Niet gecompenseerd. Niet vergoed.
Ik zou zeggen: zoek de synoniemen van compenseren, en zet daar "niet" voor.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures