veldmoment in een balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

veldmoment in een balk

Hoi, ik heb een erg lange balk met een aanzienlijk veldmoment. Na berekening, kwam ik uiteindelijk het volgende uit als wapening. Dit lijkt me zoveel trekwapening en zo weinig drukwapening?
csbeam2.PNG
csbeam2.PNG (10.59 KiB) 1068 keer bekeken
Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: veldmoment in een balk

In principe is drukwapening slechts nodig wanneer het verschil in wapeningspercentage tussen trek en drukzone te groot wordt. Ik kan je daar helaas niet bij helpen zonder ook in de materie te moeten duiken, maar volgens mij is het een kwestie van de betonnorm er op naslaan.

Bij de maatvoering van de tussenruimte is overigens de komma op de verkeerde plek gezet en denk ook aan flankwapening. Staven rond 28 zijn trouwens niet echt gangbaar in NL dacht ik. Wellicht in België wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: veldmoment in een balk

Hoeveelheid drukwapening in een normale balk (enkelvoudige buiging) hangt af van:

- ligging neutrale lijn (Zie eurocode: 5.5 Lineaire berekening met beperkte herverdeling)

Indien er geen herverdeling wordt toegepast vallen we terug op xu/d ”< 0,45 (Zie Eurocode 2 commentary document)

- maximale staal- en betonspanning in GGT (Zie eurocode paragraaf 7.2 )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: veldmoment in een balk

Ik kom op volgende resultaten (C30/37, BE500A, c = 30 mm en Eurocode Recommended Values):

As1= 4587,88 mm²

As2 = 1362,13 mm²

Voor de hefboomsarm van de onderwapening heb ik d = 600 mm - c - 20 mm genomen.

Er is dus wel degelijk druk wapening nodig om aan de UGT vereisten te voldoen. GGT heb ik niet gecontroleerd.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: veldmoment in een balk

Bedankt, je bevestigt mijn berekening!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer