[natuurkunde] Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

Dag allen,

Ik ben weliswaar geen scholier, maar mijn vraag ligt misschien wel ongeveer op dat niveau, dus ik probeer het maar hier.

Ik vertaal een Engelse roman naar het Nederlands waarin een leerling van de middelbare school voorkomt. Hij breekt zich het hoofd over zijn huiswerk, en dan staat er:

Upstairs, puzzling lightheaded over differential equations, Newton's Law of Cooling, independent variables, "we have used the fact that Ta is constant to eliminate its derivative"...

Die woorden tussen aanhalingstekens zijn kennelijk een citaat uit een lesboek. Ik kan zelf niet beoordelen (alfa als ik ben) of het betrekking heeft op die wet van Newton. Maar mijn vraag is dus eigenlijk: hoe zouden jullie dat zogenaamde citaat uit een lesboek vertalen?

Elk advies is welkom!

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

Letterlijk(er): We hebben gebruik gemaakt van het feit dat Taconstant is en bijgevolg de afgeleide 0 is.

Wat vrijer: de afgeleide van Ta is (hier) 0 omdat de functie Ta constant is.

Zonder meer context is het wat moeilijker om te beoordelen, maar ik zou het als iets dergelijks vertalen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

Dank je Driekse! Kan ik goed gebruiken.

Paul

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

En dat kan prima met Newton's afkoelingswet te maken hebben, die uitgaat van een constante omgevingstemperatuur, en van een constante warmte-overdrachtscoëfficiënt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

Newton's Law of Cooling is inderdaad Newton's afkoelingswet.

Ta zal Temperature of air zijn, oftwel (omgevings)luchttemperatuur.

Als die constant is in de tijd, dan is de afgeleide naar tijd: dTa/dt = 0
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Vraagje over wiskundige of natuurkundige terminologie

En dank voor de toelichting!

Reageer