[natuurkunde] Proef valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Proef valversnelling

Hallo,

Voor practisch natuur- scheikunde moeten wij de proef: valversnelling uitvoeren.

Bij de proef staat alleen dit:

"Bepaal de valversnelling van een massastuk met behulp van een tijdtikker die 50 stippen per seconde maakt. Verwerk de resultaten natuurwetenschappelijk."

We snappen niet wat we nu moeten doen.

Verder hebben we ook nog wat punten die we niet snappen.

- We moeten in de theorie een (s,t) diagram, (v,t) diagram en (a,t) diagram bevat met de theoretische grafische weergave van de bal.

Wij snappen niet wat met "..met de theoretische grafische weergave van de bal." word bedoeld.

- Ook moeten wij een tabel maken bij de valversnelling maar het probleem is dat we niet weten waarvan we de tabel moeten maken. We hebben als informatie: dat de tijdtikker 50 stippen per seconde maakt, en de tijdtikkersstrook 1 meter lang is.

- aan de hand van die tabel moeten we een (s,t)- (a,t)- en (v,t) diagram maken met de raaklijn methode. We snappen niet hoe we de raaklijn methode dan moeten toepassen in ons diagram.

We hopen dat iemand ons kan helpen

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Proef valversnelling

Je weet de afstand die afgelegd wordt, nl 1 m. Je weet ook de tijd dat hij over die 1 meter doet, nl het aantal stipjes / 50 -> tijd in seconden. Je weet ook dat x=(a*t^2)/2 met a de versnelling. Je weet je afstand en de tijd, dus hieruit haal je je versnelling ( de valversnelling dus). Jen kan dan ook de snelheid berekenen etc.

Ik neem aan dat ze met theoretische grafische weergave bedoelen wat je zou verwachten als grafiek voor je (s,t)-(a,t) en (v,t) diagrammen.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Proef valversnelling

Kwintendr schreef: di 21 mei 2013, 14:31
Je weet de afstand die afgelegd wordt, nl 1 m. Je weet ook de tijd dat hij over die 1 meter doet, nl het aantal stipjes / 50 -> tijd in seconden. Je weet ook dat x=(a*t^2)/2 met a de versnelling. Je weet je afstand en de tijd, dus hieruit haal je je versnelling ( de valversnelling dus). Jen kan dan ook de snelheid berekenen etc.

Ik neem aan dat ze met theoretische grafische weergave bedoelen wat je zou verwachten als grafiek voor je (s,t)-(a,t) en (v,t) diagrammen.
Bedankt voor je snelle reactie.

bij die formule is dit wat wij hebben en dit wat we moeten:

s = afstand = 1m

t = tijd = ??

a = versnelling = op aarde 9,81

Hoe komen we nu aan de tijd?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Proef valversnelling

Ik denk dat ze met de vraag bedoelen: bepaal de valversnelling. Je zal dus volgens mij moeten uitkomen voor a dat dit 9,81 is. Je tijd kan je zoals ik al gezegd hebt gemakkelijk vinden. Je weet hoeveel puntjes op je lint staan en dat 1 s = 50 puntjes. Kwestie van de alle puntjes te tellen en delen door 50 voor het aantal seconden ;)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Proef valversnelling

Kwintendr schreef: di 21 mei 2013, 14:45
Ik denk dat ze met de vraag bedoelen: bepaal de valversnelling. Je zal dus volgens mij moeten uitkomen voor a dat dit 9,81 is. Je tijd kan je zoals ik al gezegd hebt gemakkelijk vinden. Je weet hoeveel puntjes op je lint staan en dat 1 s = 50 puntjes. Kwestie van de alle puntjes te tellen en delen door 50 voor het aantal seconden ;)
Op ons strookje staan 22 puntjes dus dan zouden we 22/50 = 0,44. dus eigenlijk is de tijd dus dan 0.44 seconden en moeten we dat dan in de formule toepassen? dan krijgen we dus:

(a*t^2)/2 =

(9,81*0,44^2)/2 =

0.949608

wat is dan : 0,949608?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Proef valversnelling

De formule is:

s = (a*t^2)/2

zoals gezegd weet je s al en t nu ook. Je wil a weten dus je moet de formule omvormen naar a en uitwerken. Wat kom je dan uit voor a?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Proef valversnelling

Kwintendr schreef: di 21 mei 2013, 14:58
De formule is:

s = (a*t^2)/2

zoals gezegd weet je s al en t nu ook. Je wil a weten dus je moet de formule omvormen naar a en uitwerken. Wat kom je dan uit voor a?
a = toch 9,81

(we zijn blond)

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Proef valversnelling

In de opgave staat: Bepaal de valversnelling. Je moet dus a bepalen. Jij en ik weten dat a = 9.81, maar hier ga je dat experimenteel bepalen. (kijken of het waar is dat a = 9,81)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Proef valversnelling

Kwintendr schreef: di 21 mei 2013, 15:04
In de opgave staat: Bepaal de valversnelling. Je moet dus a bepalen. Jij en ik weten dat a = 9.81, maar hier ga je dat experimenteel bepalen. (kijken of het waar is dat a = 9,81)
ooooooohh zo. ik ben blond ;)

hoe kunnen we die formule dan omdraaien a is toch een vast getal.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Proef valversnelling

Ken je die formule?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Proef valversnelling

Kwintendr schreef: di 21 mei 2013, 15:11
Ken je die formule?


Bij deze opdracht hebben we niks qua informatie gekregen die we zouden moeten krijgen. we moeten alles uitzoeken maar we snappen er de ballen niet van. We kunnen wel leraar gaan vragen maar dan krijgen we punt aftrek op ons onderzoeksverslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Proef valversnelling

We gaan het anders aanpakken. Je kan een (s,t) diagram maken. Je weet dat 1 punt overeenkomt met 0,02 s. je weet ook welke afstand hij heeft afgelegd van het begin tot die tijd. Ik geef een voorbeeld.

Het begin van je lint is t=0 en s=0. 1 punt verder is t=0,02 en s=1cm (ik zeg maar wat). Die s kan je gewoon meten. Het 2de punt is dan t=0,04s, het 3de punt is 0,06s. Je kan bij deze punten ook altijd de afstand meten. Dit gooi je dan in een (s,t) diagram.

Nu gaan we het (v,t) diagram maken. Dit doe je door voor elke tijd de raaklijn in dat punt aan de grafiek te tekenen. Van die raaklijn bepaal je telkens de rico (richtingscoefficient). Dit is je snelheid. Deze waarde mooi je dan in je (v,t) diagram.

Eens je je (v,t) diagram hebt kan je ook je (a,t) diagram maken. Dit doe je op dezelfde manier. Je tekent de raaklijn aan het (v,t) diagram en bereken de rico van die raaklijn. Dit zal je versnelling (a) opleveren. Die gooi je dan in een (a,t) diagram.

Ben je mee?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Proef valversnelling

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Proef valversnelling

En voor een algemeen beeld kan het nog vlotter:

beginsnelheid is 0.

gemiddelde snelheid kun je bepalen door de afstand tussen je eerste en laatste stip te nemen, en te delen door de tijd die verstreek tussen de eerste en laatste stip. (NB: tussen de eerste stip, de beginstip zogezegd, en de tweede stip verstrijkt één tikkertijd, tussen de eerste en de 22e stip verstrijken dus 21 tikkertijdjes, 0,42 s)

Omdat de versnelling eenparig (constant) zou moeten zijn geldt dat je gemiddelde snelheid gelijk is aan (beginsnelheid + eindsnelheid):2 . Omdat de beginsnelheid 0 is, geldt hier dus dat de eindsnelheid 2 x de gemiddelde snelheid is.

versnelling is verandering van snelheid gedeeld door de tijd.

deel die eindsnelheid dus nogmaals door de tijd, en je hebt je versnelling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Proef valversnelling

Kwintendr schreef: di 21 mei 2013, 15:25
We gaan het anders aanpakken. Je kan een (s,t) diagram maken. Je weet dat 1 punt overeenkomt met 0,02 s. je weet ook welke afstand hij heeft afgelegd van het begin tot die tijd. Ik geef een voorbeeld.

Het begin van je lint is t=0 en s=0. 1 punt verder is t=0,02 en s=1cm (ik zeg maar wat). Die s kan je gewoon meten. Het 2de punt is dan t=0,04s, het 3de punt is 0,06s. Je kan bij deze punten ook altijd de afstand meten. Dit gooi je dan in een (s,t) diagram.

Nu gaan we het (v,t) diagram maken. Dit doe je door voor elke tijd de raaklijn in dat punt aan de grafiek te tekenen. Van die raaklijn bepaal je telkens de rico (richtingscoefficient). Dit is je snelheid. Deze waarde mooi je dan in je (v,t) diagram.

Eens je je (v,t) diagram hebt kan je ook je (a,t) diagram maken. Dit doe je op dezelfde manier. Je tekent de raaklijn aan het (v,t) diagram en bereken de rico van die raaklijn. Dit zal je versnelling (a) opleveren. Die gooi je dan in een (a,t) diagram.

Ben je mee?
Jaaaah ik snap wat je bedoeld :)

Reageer