Oplosbaarheid HgCl2 (g)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Oplosbaarheid HgCl2 (g)

Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje. Ik ben opzoek naar informatie over het oplossen van HgCl2(g) in een zuur milieu. Het gaat hier om de reactie:

HgCl2 (g) -> HgCl2 (l) met kH: 7,1 x 10-7 atm M-1

De kH, die gegeven is, is echter niet pH afhankelijk. Ik ben opzoek naar een formule waarin je de kH kan berekenen als functie van de pH (of ionen concentratie).

In het boek: Transport phenomena data companion van Janssen en Warmoeskerken kwam ik de volgende formule tegen:

Ions influence the Henry's law constant according to:

log (H/H0) = -hI

waarin:

H = Henry's law constant

H0 = Henry's law constant for pure water

I = ionic strenght = ½*Σ(Zi2*Ci)

Zi = charge of ion i

Ci = concentration of ion i (mol/l)

h = h+ + h- + hg according to the table.

Hoe ik i moet berekenen is me wel duidelijk. De hg is me alleen onduidelijk deze staat wel in een tabel daar onder maar hier staat het gas dat ik nodig heb (HgCl2) niet in. Mijn vraag is dus wat betekend die h? En weet iemand de Henry's law constant for pure water? Deze kan ik nergens vinden.

Of heeft iemand literatuur waarin de afvangst van HgCl2 als functie van de pH in beschreven staan?

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.

Groeten,

Roy

Berichten: 3

Re: Oplosbaarheid HgCl2 (g)

Ik heb ook nog iets op internet kunnen vinden dat heet: pH-rate profile. Deze heb ik nog niet kunnen vinden voor HgCl2 (g)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oplosbaarheid HgCl2 (g)

h is een empirische parameter, gebaseerd op de invloed van kation, anion en het gas zelf. Je zou het (volgens mij) als een soort van correctiefactor kunnen zien die de invloed van de aanwezigheid van de betreffende ionen op de Gibbs vrije energieverandering in rekening brengt.

Met H0 wordt de normale kH bedoeld. Of anders gezegd: kH is Henry's law constant. Als de waarde die je geeft degene is voor zuiver water, dan is dat jouw H0.

Verder is er inderdaad niet veel te vinden. Ik vond nog wel dit: http://www.nist.gov/data/PDFfiles/jpcrd274.pdf

Misschien dat daar nog iets van je gading in staat.

Voor de rest is de vraag hoe nauwkeurig je een en ander moet weten. De invloed van pH zal niet bijster groot zijn, aangezien het anion geen base is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Oplosbaarheid HgCl2 (g)

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter thuis in het scheikundeforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 3

Re: Oplosbaarheid HgCl2 (g)

Dank je voor je snelle reactie. Dat de H0 KH was wist ik bijvoorbeeld al niet. Ik heb vandaag nog geen tijd gehad de literatuur door te lezen maar het ziet er wel goed uit! Ik laat je weten wanneer ik er uit ben!

Groeten,

Roy

Reageer