standaard waterstof elektrode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

standaard waterstof elektrode

Om de elektrochemische reeks op te stellen zijn de elektrode potentialen gedefinieerd in de galvanische cel met langs de ene kant de standaard waterstof elektrode (SHE).

Arbitrair is deze SHE potentiaal = 0 gesteld.

Ik begrijp dat als je de relatieve bijdrage van een elektrode tov de SHE elektrode wil bepalen dat je dan bij eenderd welke gekoppelde elektrode de bijdrage van de SHE elektrode gelijk moet zijn.

Maar wat heeft dit te maken met het feit dat een goede referentieelektrode niet polariseerbaar mag zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: standaard waterstof elektrode

Ik ken de terminologie van die veld niet zo goed, maar "polariseerbaar" klinkt bij mij als een eigenschap van een elektrode die ervoor zorgt dat er bij een kleine spanning tussen het elektrolyt en de elektrode nog steeds geen stroom gaat lopen. Pas bij een eindige overspanning gaat er werkelijk een stroom lopen. Als je een referentie-elektrode hebt met een overspanning die niet nul is, dan kun je niet precies de evenwichtsspanning meten: je kunt wel meten dat je met een bepaalde tegenspanning stroomloos bent, maar je weet dan nog steeds niet of dat komt door de polarisatie.

Reageer