Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

Hallo,

Ik stel deze vraag in verband met mijn GIP. Deze gaat over explosieven en daarin behandelen we de vuurwerkramp in Enschede. In onze materie staat dat de zwaarste knal tot 60 kilometer ver waargenomen werd. Hoe komt het dat men een zwaardere knal verder hoort dan een lichtere knal?

Vriendelijke groeten,

Jeffrey Blancquaert

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

Waarom hoor je iemand die schreeuwt al van ver, en iemand die fluistert niet?

Waarom hoor je een vliegtuig van kilometers afstand en een mug alleen als hij vlak lang je oor vliegt?

Berichten: 12.262

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

De geluidsintensiteit is een functie van de afstand. Als je aanneemt dat de gehoordrempel constant is kun je vrij simpel beredeneren dat een harder geluid te horen zal zijn vanaf een grotere afstand.

Hoe die relatie precies ligt hangt ervan af hoe het geluid zich voortplant, maar in de regel zal het zo zijn dat de energie afneemt met de derde macht van de afstand van de geluidsbron.

In de praktijk zijn er zeker bijkomende factoren, bijvoorbeeld de windrichting, waardoor je soms relatief zachte geluiden op grote afstand kunt horen, zeker als die heel gedefinieerd zijn (het geluid van een misthoorn valt bijvoorbeeld meer op dan dat van een denderende vrachtwagen bij gelijke intensiteit in dBA).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

Afstand zegt eigenlijk niet genoeg, het gaat erom of het geluid uitwaaiert. Probeer het eens bij de Kanaaltunnel (50 km): laat een medewerker het vuurwerk bij de Engelse toegang ontsteken, en luister zelf bij de Franse toegang. Vermoedelijk hoor je de knal luid en duidelijk uit de tunnel komen, terwijl de bovengrondse knal veel zwakker klinkt. In de tunnel kan het geluid niet uitwaaieren, bovengronds wel.

En de proef dan nog eens herhalen, waarbij je het bovengronds uitwaaieren van geluid voorkomt met een grote holle spiegel..

Die 60 km is trouwens nog lang niet het maximum. De uitbarsting van de Tambora werd 1400 km verderop gehoord.

Wat is een GIP?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

jkien schreef: do 23 mei 2013, 17:15
Wat is een GIP?
Volgens mij is dat zoiets als wat we hier in Nederland een profielwerkstuk (PWS) noemen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

Benm schreef: do 23 mei 2013, 00:58
Hoe die relatie precies ligt hangt ervan af hoe het geluid zich voortplant, maar in de regel zal het zo zijn dat de energie afneemt met de derde macht van de afstand van de geluidsbron.
Is het niet zo dat de energie omgekeerd evenredig afneemt met het kwadraat van de afstand, aangezien de bol waarop het geluid zich verspreid een oppervlakte heeft van 4πR2, net zoals dat voor bijvoorbeeld de sterkte van het elektrisch veld van een bolvormige lading het geval is?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

omgekeerd evenredig afneemt met het kwadraat van de afstand


Het ligt in de praktijk vaak heel wat gecompliceerder, maar dat is bij een puntbron en ideale omstandigheden inderdaad het geval. Wordt het geluid gereflecteerd, of heeft de bron een specifieke vorm (een snelweg bijvoorbeeld), dan kan het totaal anders liggen. Jkien gaf een mooi voorbeeld met een tunnel.

Meer hierover: klik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom horen we een zware knal veel verder dan een lichte knal?

Waar integratie al niet goed voor is. Je dient voor een tunnel niets meer te doen dan te corrigeren voor het verkleinde oppervlak tov dat van een bol. Niet dat dat zo triviaal is... :)

Reageer