Vlak naar de oorsprong brengen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Vlak naar de oorsprong brengen

Ik zou graag het vlak x - 3y + 2z - 2 = 0 in de oorsprong krijgen. Je kan dit op 2 manieren doen. De eerste kan ik: vervang z door z+1 en je probleem is opgelost.

Maar nu de 2de manier. Ik zou het zo doen:

De plot ziet er zo uit:
mela2.png
mela2.png (27.45 KiB) 312 keer bekeken
Dat vlak snijdt de z-as op 1. Dus als ik het vlak in de oorsprong wil krijgen moet ik het naar beneden trekken langs de z-as. Een translatie dus over de z-as met -1. Ik doe dat zonder resultaat. Als ik het vlak verschuif over +1, dan ligt het wel in de oorsprong. wat doe ik fout?
mela1.png
mela1.png (32.59 KiB) 312 keer bekeken
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vlak naar de oorsprong brengen

1) de parameter d is een maat voor de afstand tot de oorsprong. zet d op 0 en je hebt je vlak verplaatst naar de oorsprong.

2) om een translatie over de z-as te doen en z 1 omhoog te brengen moet je z vervangen door z-1, om z 1 naar beneden te doen wordt dat dus z+1
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vlak naar de oorsprong brengen

Doe jij bij 2 geen coordinatentransformatie ipv een affiene?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer