Springen naar inhoud

Stof Y bepalen

• Log in om te kunnen reageren

r95

r95

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2013 - 10:39

Hoi!

Morgen heb ik mijn scheikunde-examen en ik was daarom wat examens aan het doornemen van voorgaande jaren. In het examen scheikunde 2011, tijdvak 1, wordt op een gegeven moment een vraag gesteld over stof Y.

Om koolstofdioxide en ammoniak van elkaar te scheiden worden deze gassen in een reactor geleid, reactor 3. In die reactor wordt tevens een oplossing van zwavelzuur geleid. De ammoniak reageert in deze oplossing, het koolstofdioxide niet.
De oplossing die in reactor 3 ontstaat, wordt naar een volgende reactor,
reactor 4, geleid. In reactor 4 wordt tevens een oplossing van een stof Y geleid.
Bij de reactie die in reactor 4 optreedt, komt de ammoniak weer vrij.

Geef de formule van een stof Y die, in opgeloste vorm, kan worden gebruikt in
reactor 4.

Volgens het correctiemodel luidt het antwoord als volgt:

Voorbeelden van juiste antwoorden zijn NaOH en Na3PO4.

Indien als antwoord een slecht oplosbare stof is gegeven, zoals bijvoorbeeld
magnesiumhydroxide of koperfosfaat 0
Indien als antwoord een goed oplosbaar zout is genoemd van een base
waarmee door reactie met zuur een gas ontstaat, zoals natriumcarbonaat,
natriumwaterstofcarbonaat, natriumsulfide en natriumwaterstofsulfide 0
Indien als antwoord een goed oplosbaar zout is genoemd van een base
waarmee NH4+ niet kan reageren of waarmee zich een links liggend
evenwicht instelt, zoals bijvoorbeeld natriumacetaat 0
Indien als antwoord alleen OH– is vermeld 0

Opmerkingen
− Wanneer als antwoord natronloog is gegeven, dit goed rekenen.
− Wanneer als antwoord de naam natriumhydroxide is gegeven, dit goed
rekenen.
− Ook hydroxiden van metaalionen waar sulfaat mee neerslaat, goed
rekenen.
− Wanneer het antwoord NaNH2 is gegeven, dit goed rekenen.

Het goede antwoord is maar 1 punt waard, dus waarschijnlijk is het niet zo lastig, maar ik snap niet precies waar ik de goede stof kan vinden. Het moet dus een base zijn, zodat de H+ die ammoniak heeft opgenomen weer wordt afgegeven. Maar hoe weet je dan welke basen goed oplosbaar zijn, waarom mag er bij de reactie geen gas ontstaan en hoe weet je of NH4+ met de base kan reageren. Wanneer stelt zich een links liggend evenwicht in?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2013 - 10:58

[mod]verplaatst naar huiswerk[/mod]

Het goede antwoord is maar 1 punt waard, dus waarschijnlijk is het niet zo lastig, maar ik snap niet precies waar ik de goede stof kan vinden. Het moet dus een base zijn, zodat de H+ die ammoniak heeft opgenomen weer wordt afgegeven.

Dat is inderdaad het hele eieren eten. Vervolgens moet die base aan een aantal voorwaarden voldoen ten aanzien van het proces en het uiteindelijke doel.

Maar hoe weet je dan welke basen goed oplosbaar zijn,

Met de tabel waarin de oplosbaarheid van zouten staat. Of anders met de vuistregel: zouten van natrium, kalium en ammonium zijn goed oplosbaar.

waarom mag er bij de reactie geen gas ontstaan

Wat is het doel van het proces?

en hoe weet je of NH4+ met de base kan reageren. Wanneer stelt zich een links liggend evenwicht in?

Dat zijn de basisregels van zuur-basereacties. Bij de reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base stelt zich een evenwicht in. Dit evenwicht ligt rechts (de reactie verloopt nagenoeg volledig) als ...?
Het evenwicht ligt links (de reactie verloopt bijna niet) als ...?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

r95

r95

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2013 - 11:31

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Een aantal dingen snap ik nog niet helemaal, want zolang er maar ammoniak vrijkomt maakt het toch niet uit als er gas vrijkomt bij de reactie? En hoe weet je of iets een gas is. Is daar een tabel voor of zijn dat dingen die je gewoon zou moeten weten als basiskennis...

Het evenwicht ligt rechts als er aan de linkerkant van de reactiepijl een sterkere base en oxidator staan dan rechts toch? En als dit niet zo is, dan ligt het evenwicht links, klopt dat? Dus je moet gewoon even kijken of de base wel sterk genoeg is?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2013 - 13:20

Waarom zou je dan nog uberhaubt moeite doen om het gas te zuiveren als je toch weer onbekend gas x gaat introduceren?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures