menggrootheden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

menggrootheden

Hallo,

kan iemand mij het verschil uitleggen tussen volgende opgaves:

1. Bepaal hoeveel warmte wordt geabsorbeerd als 2 mol Bi wordt toegevoegd aan een zeer grote hoeveelheide Cd-Bi legering met samenstelling
\( x_cd = 0.5 \)
2. Bepaal de warmte die wordt geabsorbeerd als 3 mol Cd wordt toegevoegd aan 321 gram Cd-Bi legering met samenstelling
\( x_cd=0.5 \)
Ik vermoed dat je met integrale enthalphie menggrootheden moet werken.

Ik weet dat
\( H^M= \sum n_i*(\overline{(H_i)^M}) \)
waarbij dus de integrale mengenthalpie een som wordt van de partiele molaire mengenthalpiën.

Zou iemand aub de formules willen geven voor in deze 2 gevallen het te berekenen, want ik kan er niet goed meer aan uit

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: menggrootheden

Laat ik in elk geval het verschil tussen de twee opgaven verklaren: als je een zeer grote hoeveelheid hebt, dan verandert door de toevoeging de samenstelling niet. Kom je daarmee verder?

Berichten: 32

Re: menggrootheden

Als 2 mol Bi wordt toegevoegd aan een grote hoeveelheid legering, dan is de enthalpie inhoud nà het mengen:
\( H_(2,molair)= 0.5*(\overline { H}_(Cd=0.5)) + 0.5*(\overline{H}_(Bi=0.5)) \)
Bij de enthalpie inhoud voor het mengen zit ik nu met de vraag: moet je enkel de enthalpie inhoud nemen van de legering voor het mengen of moet je ook de energie inhoud van de 2molzuivere Bismund in rekening brengen, aangezien je voor het mengen met 2 aparte stoffen zit. Dus met of zonder de laatste term tussen haakjes.
\( H_(1,molair)= 0.5*(\overline { H}_(Cd=0.5)) + 0.5*(\overline{H}_(Bi=0.5)) + (2*(\overline{H}_(Bi,m)) \)
hoeveelheid warmte geabsorbeerd= H2-H1

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: menggrootheden

Bismuth is met th, niet met "nd".

Ik vind de vergelijking bizar, maar ik ken dit veld niet. De mengenthalpie moet toch een eigenschap zijn van het specifieke mengsel dat je maakt, en ik zie hier helemaal niets van een opgezochte waarde of een empirische benaderingsformule.

Bij de berekening van een de enthalpieverandering moet je altijd de enthalpie van de uitgangssituatie aftrekken van de enthalpie van het resultaat. Daarbij moet je weten dat de vormingsenthalpie van een zuiver element bij normale omstandigheden wordt gedefinieerd als nul.

Wat jij lijkt te willen doen is de enthalpie van opgave 1 aftrekken van die van opgave 2? Dat is in elk geval niet goed.

Verder kun je de molfracties of massafracties voor de tweede opgave gewoon uitrekenen, "m" als onbekende is dus niet nodig. En in elk geval zul je in de tweede opgave nooit twee onafhankelijke termen krijgen voor de "Bismuth die er al was" en de "Bismuth die je toevoegt", de atomen zijn namelijk niet te onderscheiden.

Reageer