Springen naar inhoud

Optica Holle (Concaaf) spiegel op de bodem van een vat.

• Log in om te kunnen reageren

simon.vincent

simon.vincent

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2013 - 10:10

Zoals de titel verklaart gaat het hier om de volgende opstelling : Op de bodem van een vat gevuld met water bevindt zich een holle of concave spiegel. Een voorwerp bevindt zich boven het wateroppervlak. Gevraagd wordt het beeld te bepalen en de vergroting hiervan.

Ik heb de oplossing hiervan in mijn cursus zonder veel uitleg en zonder grafische voorstelling.

(Voor de duidelijkheid v wordt gebruikt voor de voorwerpsafstand en b voor de beeldpuntsafstand in onderstaande formules.)

Wat ik ervan begrijp is dat je als volgt te werk gaat :

1. Je beschouwt het wateroppervlak als een spiegel met een R= oneindig en past de formule n1/v1+n2/v2 = 0 (de nul door de oneindige R) waarbij rekening gehouden wordt met de breking aan het oppervlak.

2. eens je dit beeld bepaald hebt vormt dit punt het nieuwe voorwerp voor de spiegel en pas je de formule 1/v+1/b = 2/R toe (R/2 = f).

3. nadat je dit beeldpunt bepaald hebt beschouw je dit opnieuw als het voorwerp en beschouw je nog eens de reflectie en breking aan het wateroppervlak.

De gevolgde formules heb ik geen problemen met maar ik heb het moeilijk bij het verkrijgen van het inzicht welke weg de stralen in dit geval zullen volgen .

Wie kan me hier meer duidelijkheid bij scheppen of me eens in de juiste richting wijzen ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2013 - 16:46

De gevolgde formules heb ik geen problemen met maar ik heb het moeilijk bij het verkrijgen van het inzicht welke weg de stralen in dit geval zullen volgen .

En bij mij is dat nou net omgekeerd. Heb je voor de afstand van voorwerp tot wateroppervlak een afstand, de diepte van de tank tot de spiegel, de kromtestraal van de spiegel (of de brandpuntsafstand die daar de helft van is)?
Want dan zou ik een schets ongeveer op schaal kunnen maken die jou dan mogelijk weer vooruithelpt.
Hier heb je het begin van een voorbeeld, tot en met het onderwaterbeeld, voor een tank van een meter diep, gevuld met een vloeistof met brekingsindex 2,8 :roll:, met op de bodem een holle spiegel met brandpuntsafstand van 0,5 m, voor een voorwerp 30 cm boven de vloeistofspiegel.

tank.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

simon.vincent

simon.vincent

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2013 - 18:47

Bedankt voor je reactie . De tekening die je mij hier geeft is net wat ik nodig had om de oefening te vatten . Alvast bedankt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2013 - 20:14

Begrijp je ook waarom ik die twee stralen zo getekend heb? Want dan kun je dit soort schetsjes zelf maken en ben je met een beetje geluk helemaal uit de brand. Zo niet, wát uit die stralenloop begrijp je niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

simon.vincent

simon.vincent

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2013 - 22:19

Ik begrijp hoe je de schets hebt opgesteld .Ik heb een grote hulp gehad aan de filmpjes in volgende link : http://earlhaig.ca/d...ysicsreview.php Je vind hier bij het onderwerp optics een aantal interessante filmpjes met steeds een introductie en een duidelijk uitgewerkt voorbeeld. Ik plaats dit erbij mochten anderen dit bericht lezen en soortgelijke problemen ondervinden of als je in de toekomst nog eens iemand helpen bij dit onderwerp. Groeten Simon

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures