[scheikunde] Zwakke/sterke Zuren/basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

Zwakke/sterke Zuren/basen

Hallo,

Ik zit hier al een tijdje te knoeien met een 2 vragen.

mijn 1ste vraag is: hoe kan je zien welke stof een amfolyt is?

mijn 2de vraag is: Hoe je kan zien of het gaat om een sterke of een zwakke base of een sterk zuur of zwak zuur?

Het enige wat ik hierover wil weten is hoe je dit kan zien aan de Pka waardes.

De informatie die ik hierover heb gevonden is als volgt: een zwak zuur heeft een Pka waarde van 2-7 en een sterk zuur van 0-2 een sterke base heeft een Pka van 12-14 en een zwakke base van 7-12.

Nu is mijn vraag klopt dit?

alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.566

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

1e vraag: een amfolyt heeft zowel zure als basische eigenschappen en zal dus ook 2 keer (of meer) voorkomen in de tabel met zuren en basen: één keer als zuur en één keer als geconjugeerde base van een ander zuur.

2e vraag: een sterk zuur heeft een pKa < 0. Een sterke base heeft geen pKa. Het geconjugeerde zuur van deze sterke base heeft een pKa > 14

Vergis je niet. Een pKa van 2 betekent dat zuur in verhouding met andere zwakke zuren niet zo zwak is, maar het is nog steeds een zwak zuur! Het overgrote deel van het zuur zal aanwezig zijn in de ongesplitste vorm (HZ). Dit in tegenstelling tot echte sterke zuren, die voor het overgrote deel in gesplitste vorm aanwezig zijn (H+ + Z-)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Ik zit namelijk met dit probleem omdat ik oefeningen moet maken en ik eerst moet bepalen of het een sterk/zwak zuur is of een Sterke/zwakke base is vooraleer ik kan beslissen welke formule ik kan toepassen.

vb: ik heb de stof HCOOH en van deze stof heb ik 5,0 . 10^-3 mol/l hoe kan ik hier nu weten of ik met een sterk/zwak zuur of sterke/zwakke base zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.566

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Als het goed is heb je een tabel met zuren en basen, en als het goed is wordt in die tabel onderscheid gemaakt tussen sterke en zwakke zuren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Ik heb inderdaad een tabel met sterke en zwakke zuren maar er wordt niet vermeld of ze zwak of sterk zijn. Weet u misschien een tabel die ik kan raadplegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.566

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Zoals ik aangaf: Een sterk zuur is een zuur met pKa < 0
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Dus als ik je goed begrijp dan heeft een sterk zuur een Pka <0 en een zwak zuur een Pka van 0 tot 7 en voor sterke basen een Pka >14 en een zwakke base een Pka van 7 tot 14? Want ik ben nogal in de war? :?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Het lijkt me dat je niet helemaal doorhebt wat de pKa van een stof precies betekent. Als je die eenmaal begrijpt, kun je meteen je eigen vraag beantwoorden.

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Pka = -log van een zuur toch? of hebben basen geen Pka waarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Even het boek induiken dus :) Ik zoek een bepaalde breuk of deling.

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

ik ben al de hele dag op dit onderdeel aan het staren maar ik wil het maar niet snappen... :(

Heb al een mail naar mijn lector gestuurd maar die antwoorde niet.

Als ik niet weet hoe dit in elkaar zit worden mijn examens een ware ramp. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

In je boek moet toch wel ergens de definitie van de pKa (zuurconstante) staan? Of anders google.

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Niet echt duidelijk er staat gewoon dat de sterkte van een zuur wordt weergegeven door een aciditeitsconstante (Ka). en de sterkte van en base door een basiciteitsconstante. Meer staat er echt niet over uitgelegd. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Ah dat is inderdaad nogal schraal. In ieder geval, voor elke pKa geldt dit:

10-pKa= Ka = ([H+]*[B-])/[HB]

Dit betekent dat de Ka de uitkomst is van een deling die je bijvoorbeeld kan vertellen hoeveel van een zuur is toegevoegd als je de pH weet, of omgekeerd, de pH als je de hoeveelheid toegevoegd zuur weet.

Verder: als de pKa kleiner is dan 0, dus stel -1. Wat betekent dat voor de Ka die je uitkrijgt? En wat betekent dat voor de deling? Zelfde voor een pKa tussen de 0 en 7, en tussen 7 en 14.

Voor elke pKa bestaat er een pKb gelijk aan 14 - pKa. Probeer hiermee dezelfde berekeningen te maken als hierboven.

Berichten: 17

Re: Zwakke/sterke Zuren/basen

Dat snap ik wel.

Maar het is eigenlijk vrij simpel hetgeen waarmee ik zit te sukkelen ik weet dus gewoon nooit wanneer een zuur nu sterk is of het nu zwak is dit ook voor bases.

Ik denk gewoon dat de tabel die ik gekregen heb onvolledig is.

dus ik geef je een voorbeeld: 3.6 * 10^-4 mol/l Ba(OH)2

Om deze berekening te kunnen uitvoeren moet ik nu weten ofdat dit een sterke of zwakke base is om te kunnen weten welke formule ik moet toepassen om de Ph te berekenen

Reageer