[wiskunde] Oplossen differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Oplossen differentiaalvergelijking

"Bereken de algemene oplossing van y'' + (2/x)y' = 6"

Weet iemand hoe je dit het best kan aanpakken ? Gewoon zelf op zoek gaan naar een 'logische oplossing' ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oplossen differentiaalvergelijking

Het is misschien wat uitgebreider dan nodig, maar heb je hier iets aan: http://www.math.washington.edu/~rohde/135/regular.pdf?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oplossen differentiaalvergelijking

Dat is wel heel uitgebreid. Ik snap wel wat ze doen, maar gezien onze focus vooral ligt op differentiaalvergelijkingen met constante coëfficiënten vermoed ik dat het ook anders moet kunnen. Heeft u misschien enig idee hoe het nog kan ?

Ik heb het volgens mij al gevonden.

Door gewoon te redeneren vind je bv. volgende oplossingen van de homogene vergelijking:

y1 = A (met A ∈ R), y2 = -1/x

Alle oplossingen van de homogene vergelijking worden dan gegeven door:

yh = A - B/x (met B ∈ R)

Nu moeten we enkel nog één particuliere oplossing vinden.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Oplossen differentiaalvergelijking

Het is me ondertussen duidelijk hoe je dit kan oplossen:

Stel v(x) = y'(x), dan is v'(x) = y''(x). We krijgen dan:

v' + (2/x)v = 6

De verdere uitwerking is triviaal.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer