voortplanting EM-golven?

Moderator: physicalattraction

Reageer

voortplanting EM-golven?

Hoi

Ik zit al een tijdje met een probleem en dat is namelijk dat ik me de voortplanting van een EM golf in de ruimte niet kan voorstellen. Er wordt altijd gesproken over een bol die vanaf een punt in de ruimte met de lichtsnelheid groter wordt, maar waar zit dan de golfbeweging in? En het voorbeeld met een druppel in het water en de golf die dan ontstaat spreek me niet echt aan omdat het maar 2d afbeelding is. En dan hebben we nog het beeld van de fotonen die als kleine frequentie pakketjes (quanta) worden afgebeeld en deze zijn de dragers van EM-veld. Het is dus me allemaal een beetje te veel wazige informatie om daarvan een 3d beeld te bouwen;)

En nog iets hoe kan dat de radio golven dwars door de muren lopen en het licht dus niet? Het licht heeft toch een grotere frequentie dan de radio golven en je zou verwachten dat deze dan meer energie bezitten en nog veel beter door de muren zouden kunnen gaan?

Kan me iemand helpen. Misschien een 3d afbeelding of een goede tekening?

Bedankt!

chris

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: voortplanting EM-golven?

Denk maar eens aan geluidsgolven. Die verplaatsen zich wel door de 3D ruimte als verdichtingen en verdunningen van de lucht. Dat zijn EM-golven niet maar zo kun je het je wel makkelijker voorstellen hoe het in 3D gaat.

Re: voortplanting EM-golven?

Dus kan ik het zien als een trillende bol die steeds groter wordt een daarom spreekt met over golfbeweging? Maar volgens mij klopt dit niet omdat de EM-golfbeweging is in de richting van voortplanting en dat is niet zo bij de geluidsgolven. Ik kan de golfbeweging, de bol en dan nog fotonen als “quantas” niet samenvoegen tot een 3D afbeelding.

Berichten: 14

Re: voortplanting EM-golven?

Waow, wie vraagt zich nu zoiets af :-)

Ik dacht gewoon dat het kleine dingetjes zijn die in golvende beweging door de ruimte vliegen. Van een steeds groter worden de bol had ik nog nooit gehoord eigenlijk...

Re: voortplanting EM-golven?

Deze steeds groter wordende bol heb ik van de beroemde lichtkegels afbeeldingen, want zo zijn ze aan die kegels gekomen.

"Beschouw een lichtflits die wordt uitgezonden vanuit een bepaald punt op een bepaald tijdstip. Als men het verschijnsel voldoende zou kunnen vertragen zou de lichtflits lijken op een bol van licht die uitzet met de lichtsnelheid.

Als men nu de doorsnede neemt van de uitdijende bol en een vlak door het midden van de bol, dan krijgt men een uitdijende cirkel. Men maakt nu een drie dimensionaletekening met de tijd op de verticale as. Op elk punt van de verticale as plaatst men nu decorresponderende cirkel. Het resultaat noemt men een lichtkegel."

n.b. ergens op internet gevonden

[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: voortplanting EM-golven?

Bij dat 3de denken moet je helemaal niet aan een bol denken, licht kan namelijk ook goed gebundelt zijn als in een laser straal. Rond de zon is alleen de golf bolvormig omdat de zon stralen in alle richtingen uitzend.

De trilling van licht is gewoon een kurketrekker. Je kunt je eigen dat het beste voorstellen door de twee dimensies van licht, het E-veld en het M-veld op elkaar te plotten. Waarbij voor tijd je de horizontale x-as neemt, voor het E-veld de verticale z as en voor het M-veld de y-as, die in het blad verdwijnt. Dan moet je er nog voor zorgen dat het E-veld 90 graden uit fase is met het M-veld.

de rede waarom lich door de muren gaat komt omdat E-M stralen van die golflengte geabsobeerd word door de muur, voor andere golflengtes hoef dat niet het geval te zijn.

Re: voortplanting EM-golven?

De trilling van licht is gewoon een kurketrekker. Je kunt je eigen dat het beste voorstellen door de twee dimensies van licht, het E-veld en het M-veld op elkaar te plotten. Waarbij voor tijd je de horizontale x-as neemt, voor het E-veld de verticale z as en voor het M-veld de y-as, die in het blad verdwijnt. Dan moet je er nog voor zorgen dat het E-veld 90 graden uit fase is met het M-veld.
Ja ik deze voorstelling ken ik al goed.

http://www.life.umd.edu/faculty/wilkinson/...ight/sld002.htm

(overigens snap ik niet waarom wordt de 90 graden fase draaing nooit getekend bij dit soort tekeningen)

Maar dan volgende vraag waar plaats ik de fotonen in dit model? En moet ik een licht bundel van b.v. zaklamp als een grote verzameling van dit soort stralen (zie tekening) zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: voortplanting EM-golven?

Maar dan volgende vraag waar plaats ik de fotonen in dit model?
Je kan volgens mij fotonen én golven niet in één duidelijk model voorstellen. Want volgens de quantummechanica is licht tegelijkertijd een golf en een deeltje, en dat is voor ons zeer moeilijk voor te stellen. Ofwel stel je je licht voor als een golf, ofwel als een deeltje (foton) dat rechtlijnig voortbeweegt, geen combinatie (bijvoorbeeld niet als een deeltje dat in een golfbeweging voortbeweegt).
En moet ik een licht bundel van b.v. zaklamp als een grote verzameling van dit soort stralen (zie tekening) zien?
ja dat denk ik wel.
You can't predict a fool's behaviour

Reageer