[wiskunde] Waarom transformatie fout?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Waarom transformatie fout?

Hallo

Dit is de vraag:
lld.png
lld.png (43.24 KiB) 133 keer bekeken
De eerste vraag lukt, maar de 2de niet. Ik wil een matrix representatie opstellen om van de ene basis naar de andere over te stappen. Dit is hoe ik het doe:

We vertrekken van de basis (x^2,y^2,x*y). Ik wil de het beeld weten van deze basis na transformatie.

f(x^2) = 2x^2 + 2xy

f(y^2) = 2y^2 - 2xy

f(xy) = y^2 - x^2 + 2xy

Er geldt: X' = A*X met X' de nieuwe basis en X de oude basis. A is de matrix met als kolommen de coeffn van de nieuwe tegenover de oude. Ik pas dit toe en bekom:
lld1.png
lld1.png (3.01 KiB) 130 keer bekeken
De matrix X is de kolommatrix <x^2,y^2,xy>. Dus als je nu A*X zou doen, dan zou je de bovenvermelde beelden moeten uitkomen maar dat is niet zo. Weet iemand wat ik fout doen?
lld2.png
lld2.png (6.8 KiB) 129 keer bekeken
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Waarom transformatie fout?

Dat kan toch ook niet werken wat jij doet? Vectoren als (1, 0, 0) of (1, 2, 3) houden steek, en die staan dan voor resp. x² en x² + 2y² + 3xy. Maar zaken als (x², y², xy) zouden dan staan voor x^4 + y^4 + x²y² oid...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Waarom transformatie fout?

Amai, waar was ik met mij gedachten. Ik Heb er op zitten kijken en kijken en ik vond het maar niet. Dat zijn natuurlijk de coeffmatrixen waar je mee moet rekenen. Om het beeld van X^2 te vinden moet je de matrix vermenigvuldigen met <1,0,0>. Je krijgt dan <2,0,2> wat je moet uitkomen.

Bedankt om me even wakker te schudden. Tijd voor een pauze zo te zien...
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Waarom transformatie fout?

Geen probleem :) . Dat voorbeeld klopt inderdaad nu.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer