Elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Elektromotor

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en weet niet of ik mijn vraag op de juiste plaats stel. Zo niet, mijn excuses hiervoor.

In de tuin hebben wij een uitschuifbaar zonnedoek van 3,5 meter breed x 5 meter lang.

Dit doek hangt op 4 stalen draden die gespannen zijn tussen een pergola. Door middel van een touw (via katrollen) kunnen wij het doek uitschuiven of inschuiven. Omdat het doek groot is, gaat het hier om een heel gewicht. Sinds ik reuma heb is dit voor mij dan ook te zwaar geworden en daarom wil ik het nu zo maken dat wij het doek via een elektromotor kunnen in- en uitschuiven.

Omdat dit niet mijn vak is, heb ik een aantal vragen:

- hoeveel watt moet zo'n motor zijn ? Is het een rekenregel voor (zoveel watt per kilo) ?

- zijn er elektromotors die zowel links- als rechtsom kunnen draaien (in- en uitschuiven van het doek) ?

- zouden jullie het doek dmv een ketting laten in- en uitschuiven ? Of zijn er andere alternatieven ?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Elektromotor

Opmerking moderator

Dit gaan we verplaatsen naar praktische wetenschappen. Geen probleem
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektromotor

>> hoeveel watt moet zo'n motor zijn ? Is het een rekenregel voor (zoveel watt per kilo) ?

Nee, zo'n regel bestaat niet. Het benodigde vermogen is afhankelijk van de snelheid waarmee het doek wordt in- en uitgeschoven, van de massa van het doek, van de wrijving van het geheel.

>> zijn er elektromotors die zowel links- als rechtsom kunnen draaien (in- en uitschuiven van het doek) ?

Ja, die bestaan.

>> zouden jullie het doek dmv een ketting laten in- en uitschuiven ? Of zijn er andere alternatieven ?

Dat hangt helemaal af van het rolmechanisme van de motor (ketting, touw, band). Heb je al gekeken of er ergens in de handel elektromotoren zijn die aan dit doel kunnen beantwoorden? Ik vrees namelijk dat er hiervoor niets kant-en-klaar te koop is, en het dus een technisch ingewikkelder zelfbouwproject (motorkeuze, voeding, overbrenging, katrol, behuizing) zal gaan worden.

Die handbediening, is die buiten of binnen?

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Dank voor uw reactie.

Ik ben al geruime tijd op Google aan het zoeken naar een kant-en-klare oplossing hiervoor. Maar ik kan geen oplossing/elektromotor vinden. Dit kan uiteraard er ook mee te maken hebben dat ik ook niet precies waar ik op moet zoeken. Ik heb gezien dat je een buismotor hebt, maar die worden gebruikt voor rolluiken.

Als rolmechanisme wil ik het liefst gebruik maken van een ketting, omdat dit mijns inziens het stevigst is.

De bediening is buiten, zij het dat deze wel onder een overkapping hangt (dit geldt ook voor de elektromotor).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektromotor

Hier bieden ze 12 en 24 volts omkeerbare gelijkstroommotoren aan met ingebouwde tandwielkast, met lage toerentallen en groot koppel. Maar dan zal er een tandwielset, bijpassende ketting, een passende voeding (liefst in huis, en de 12 of 24 = volt naar buiten) een bevestigingsmethode plus behuizing voor de motor bij gevonden moeten worden.

Misschien is het benodigde vermogen ruwweg wel in te schatten als je een antwoord hebt op de volgende vragen:

- hoe lang mag het in- en uitrollen duren

- hoe hard schat je dat er aan het touw getrokken moet worden (in kg)

- je trekt het touw ook 5 meter, m.a.w. het zit direct aan het schuifdak vast?

Zo nee, beschrijf eens hoe het in en uitrollen precies gaat, en stuur wat verhelderende foto's op waaruit de constructie goed af te leiden is.

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Bedankt! Ik ga morgen duidelijke foto's maken en zal dan uitleggen hoe het allemaal werkt.

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Sorry...er was een ander projectje tussengekomen ;-) Het doek ik 5 meter lang bij 3,3 meter breed. Als ik het via de touw moet trekken dan schat ik dat het toch al snel een kilo of 15 / 20 is. Het touw zit inderdaad direct aan het zonnendoek vast en loopt via katrollen (wat het trekken ook niet makkelijker maakt). Het doek hoeft van ons niet binnen 20 seconden dicht te zijn, dit mag gerust 2 minuten duren. De foto's staan in dit album, hopelijk wordt het dan iets duidelijker http://www.mijnalbum.nl/Album=MB3R4XUT Op de een of andere manier werkt mijn <enter> niet meer...daarom alles achter elkaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektromotor

Dus als ik het goed begrijp zit er een stang in het doek, en twee koorden bevestigd in het midden daarvan. Via een aantal katrollen trek je dan die stang heen en terug.

Gaat dat niet af en toe behoorlijk wringen? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat die stang met slechts een trekpunt altijd mooi recht in- of uitgetrokken wordt. Wat gebeurt er als de stang scheef gaat staan? En moet je hem dan eerst corrigeren voor je verder kan met in- of uittrekken?

Misschien loopt het allemaal wel redelijk, maar op het eerste oog leent deze constructie zich niet goed voor een motor. Er moet een behoorlijk koppel ontwikkeld worden, en als de zaak klem komt te zitten kan er snel iets kapot getrokken worden.

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Beste Michel,

Nee, er zit geen stang in het doek. Het doek heeft 4 ogen. Door deze ogen lopen (gespannen) stalen draad, hierover glijdt het doek heen en weer. In het midden van het doek zit het touw waaraan het doek getrokken wordt.

De katrollen lopen inderdaad niet soepel. Maar zodra ik de boel elektrisch heb gemaakt maak ik geen gebruik meer van die katrollen. Verder gaat het doek nooit scheef en loopt het wel soepel over de draden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektromotor

Verder gaat het doek nooit scheef en loopt het wel soepel over de draden.
Met een trekkracht tot wel 20 kilo lijkt mij dat zo soepel niet. Er gebeurt toch niet wat ik hier overdreven in het schetsje heb weergegeven:
schetsje.jpg
schetsje.jpg (17.23 KiB) 717 keer bekeken
Omdat het doek in een punt getrokken wordt, komt er een zijdelingse kracht op de staalkabels, waardoor deze naar binnen knikken. Dat veroorzaakt veel extra wrijving. Als het laatste stuk bij het openen van het doek het zwaarst is, lijkt mij dit het geval.

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Mmmm, ik snap wat u bedoeld. Maar als ik het eens nareken kom ik toch op een andere trekkracht uit:

- het doek is 5 meter x 3,3 meter = 16,5 m2

- het gemiddeld gewicht (aanbieders via Google) van een zonnendoek is 300 gram per m2

- totaal gewicht komt dan dus uit op 4,95 kilo

(Nu voelt het wel zwaarder aan dan 5 kilo, maar dat heeft wellicht te maken met de katrollen en het touw dat iets mee veert ?)

Enfin, laten we uitgaan van een gewicht van 7 kilo. Uw schets klopt wel enigszins, want de weerstand neemt op het einde wel iets toe, zeker ten opzichte van het begin.

Nu heb ik wellicht nog een belangrijk detail vergeten te vertellen. Het zonnendoek wordt volgens een harmonica opgevouwen. In iedere harmonica-vouw zit een aluminium buis. Hierdoor kan het doek nooit in een punt voorgetrokken worden (zoals in uw schets).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Elektromotor

In iedere harmonica-vouw zit een aluminium buis. Hierdoor kan het doek nooit in een punt voorgetrokken worden
Dat is nogal cruciaal, daarom vroeg ik er naar.

Je zou zo iets kunnen maken, zie schetsje.
schetsje2.jpg
schetsje2.jpg (63.1 KiB) 715 keer bekeken
In plaats van een touw kan je een kunststof ketting gebruiken (altijd in weer en wind) met bijbehorende kunststof kettingwielen.
ketting.jpg
ketting.jpg (88.64 KiB) 716 keer bekeken
Het kettingwiel onder het afdak waar ook de motor zou moeten komen, kan je beter niet direct aan de motor bevestigen, want er komt mogelijk nogal wat kracht op. In het schetsje heb ik een losse as tussen twee lagerblokken genomen waarop het krachtvoerende kettingwiel komt. (overigens kan je voor het andere kettingwiel precies hetzelfde gebruiken. Via een pen in de motoras en twee gleuven in de losse as breng je dan de kracht over zonder dat er zijdelings aan de motoras getrokken wordt, waar de lagers waarschijnlijk slecht tegen kunnen.

Pas als de diameter van de tandwielen en de trekkracht precies bekend is kan een bijpassende motor gezocht worden.

Maar laten we even aannemen dat de tandwielen 10 cm werkende diameter hebben, en dat de kracht nooit boven de 20 kg zal komen dan kunnen we het volgende schatten:

1 minuut voor in- of uitrollen over 5 meter = ongeveer 16 rpm bij een tandwielomtrek van 31 cm.

Koppel ongeveer 10 Nm (= op 0,05m van het hart dus ongeveer 200 N), genoeg voor een 'trekkracht' van 20 kg.

Zulk soort omkeerbare motoren zijn te koop, bijvoorbeeld hier , nummer r139. Ook Conrad zal wel een geschikt type verkopen, www.conrad.nl .

Maar je zal aan het vinden van de juiste ketting (10 meter), de bijbehorende kettingwielen, de lagerblokken, de voeding (12 of 24 volt) de behuizing van de motor en de bevestiging van de kettingwielen aan de as nog een hele klus krijgen.

Verder moet je nadenken hoe je het in- en uittrekken wilt stoppen. Op het oog? Wat als je te laat ziet dat de zaak helemaal in of uitgerold is? Als je risico op beschadiging wilt uitsluiten zal je ook stop- of omkeerschakelaars moeten gaan gebruiken.

Het is eigenlijk beter om twee kettingen, aan weerszijden een te gebruiken om scheeftrekken uit te sluiten. Dan heb je een heel lange krachtvoerende as nodig, en dat maakt de constructie er bepaald niet simpeler op.

Berichten: 14

Re: Elektromotor

Kijk...hier heb ik iets aan! Super bedankt voor de info. Het is voor mij persoonlijk allemaal een beetje technisch, maar daar kan een vriend mij wel mee helpen. Dit jaar gaat de aanschaf niet meer lukken (financieel), maar ik kan mij er nu wel verder in gaan verdiepen zodat wij volgend jaar tot uitvoer kunnen gaan :-) Zo heb ik ook nog even tijd om de materialen te gaan zoeken. Michel bedankt!!

Reageer