Springen naar inhoud

Percentage waterstofperoxide bij titratie met kaliumpermanganaat

• Log in om te kunnen reageren

Berber33

Berber33

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2013 - 13:06

Hallo,

Al meerdere jaren probeer ik de titratie waterstofperoxide met 0.02 M Kaliumpermanganaat goed te laten verlopen.
Op alle voorschriften die ik vind spreekt men over 3% waterstofperoxide maar om het juiste verbruik te krijgen moet ik de laatste tijd steeds verder verdunnen waardoor ik uiteindelijk maar iets van 1% heb. Dit lijkt mij niet juist. Ik heb alle variabelen gecheckt, ie. nieuw kaliumpermanagaat, variëren in aanzuren, aanzuren van permanaganaat, aanzuren van waterstofperoxide, nieuw waterstofperoxide.
Ik kom er niet uit.
Momenteel kreeg ik de titratie werkend met een erg verdunde 3% oplossing, aangezuurde kaliumpermanganaat en nog een 10 ml 4M zwavelzuur bij de waterstofperoxide (wat ik eigenlijk een te hoge Molariteit vind), wellicht kan ik meer toevoegen van een lagere molariteit?
Ik ga uit van 10 ml pipetteren.
Als er iemand is die hier ervaring mee heeft dan hoor ik dat heel graag!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2013 - 13:29

Berber33,

Wat ik tijdens practica heb gedaan, is een 0,3 m/m% oplossing te gebruiken.

HIervan 10,00ml in een erlenmeyer. Iet wat met water verdunnen, Voeg hieraan 25 ml 2M H2SO4 toe.
In het begin,de eerste 2 a 3ml, langzaam titreren. Om bruinsteenvorming te voorkomen.

Daarna kan er vlotter worden getitreerd totdat de kleur uiteindelijk in het eindpunt 20 / 25 seconden rose blijft.

Zuur is nodig voor de halfreactie van MnO4-. De halfreactie van H2O2 levert te weinig zuur op. (zie Binas)
Volgens mij werkt het ontstane Mn2+ als een katalysator.
Waardoor vanaf een ml of 3 verbruik aan MnO4- er vlotter getitreerd kan worden.

Veranderd door toaic, 27 mei 2013 - 13:30

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 mei 2013 - 16:43

@ Berber33
Probeer eens de oplossing, voordat je gaat titreren, te verwarmen tot 70°C. Dat wil wel eens helpen de reactie sneller op gang te brengen.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2013 - 06:46

Als je waterstofperoxide oplossing gaat verwarmen, dan ontleed je waterstofperoxide ook sneller.
Waardoor een te laag gehalte wordt gevonden.

Bij bijvoorbeeld een titratie tussen mohr's zout en kaliumpermanganaat, wordt dit ca 2 a 3 ml voor het
eindpunt wel gedaan.Er wordt dan verwarmt tot ca 50 a 60 C.

Berber33

Berber33

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2013 - 08:49

Dank jullie. Ik ga proberen met de 0.3%

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 mei 2013 - 10:11

Als je bang bent voor ontleding bij verwarmen kun je ook nog proberen de reactiesnelheid te verhogen door een katalytische hoeveelheid Mn2+ toe te voegen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures