Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Met mijn vraag bedoel ik of het mogelijk is te spreken van een mechanisch geheugen, mocht dit bestaan.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Misschien wil je je vraag iets specificeren? Je kunt namelijk zelf een mechanisch geheugen definiëren door bijvoorbeeld stokjes in klei te steken en af te spreken wat het betekent als ze tot een bepaalde diepte erin gestoken zijn.

Berichten: 12.262

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Of zo'n oud computergeheugen met ringetjes die omspringen als gevolg van stroom door draadjes die door die ringetjes lopen? https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic-core_memory
Victory through technology

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Dit geval had volgens Wiki ook al een mechanisch geheugen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Analytical_engine

Berichten: 19

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Goedenavond Heer van Donselaar

Geheugenmetaal; natuurlijk, hoe voor de hand liggend kan het zijn.

Mijn insteek was meer van alles verloopt volgens oorzaak en gevolg.

Ingeval van een geheugen natuurlijk ook, maar ik dacht meer aan, in een repeterend verloop vanuit een natuurlijk geheugen model. een wiel zou bijv. in aanmerking kunnen komen. mogelijk zijn er nog andere voorbeelden te bedenken.

Analytical Engine is mischien wel wat ik zocht, alleen dan meer een van natuurlijke komaf.

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

J.Goossens schreef: ma 27 mei 2013, 19:57
Mijn insteek was meer van alles verloopt volgens oorzaak en gevolg.
Daar is men tegenwoordig niet zo zeker meer van: wat bepaalt de exacte tijden waarop radioactief verval optreedt?
Ingeval van een geheugen natuurlijk ook, maar ik dacht meer aan, in een repeterend verloop vanuit een natuurlijk geheugen model. een wiel zou bijv. in aanmerking kunnen komen. mogelijk zijn er nog andere voorbeelden te bedenken.

Analytical Engine is mischien wel wat ik zocht, alleen dan meer een van natuurlijke komaf.
Herhaling hoeft niet altijd op geheugenwerking te berusten, soms zijn er maar een beperkt aantal mogelijke toestanden...

Berichten: 19

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Ja U heeft gelijk, maar dan zijn we toch bij een kernpunt aangekomen dat voor een observerend mens veel afleesbaar is te noemen, door de tijd heen bewaard.

mogelijk ook in natuurlijke processen, nu met een beïnvloedbaar vervolg.

Berichten: 19

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Ik ben geen opgeleid wetenschapper maar meer een gelegenheidsfilosoof te noemen en probeer in proza mijn visie weer te geven en over te dragen zie http://belevingvanbalans.blogspot.nl/ Ik ben nu weer een heel klein beetje verder om dit uit te bouwen dank u wel.

Berichten: 1.617

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Eerst moet je zeggen wat een geheugen is. Dat is niet eens zo'n gemakkelijke vraag.

Poging: een geheugen is iets met onderscheidbare toestanden die stabiel zijn en die op elk moment kunnen worden uitgelezen. De toestand moet ook extern kunnen worden veranderd.

Een mechanisch geheugen is een geheugen dat mechanisch kan worden uitgelezen en beïnvloed.

De simpelste vorm van mechanisch geheugen is denk ik een zakdoek. Je kunt er een knoop in leggen of er uit halen. De knoop komt er normaal gesproken niet toevallig uit of in, dus de toestand is stabiel. Uitlezen: je voelt in je zak of er een knoop in zit of niet.

Dat is een geheugen van 1 bit (2 toestanden).

Berichten: 19

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Logisch; bedankt voor uw reactie Ko

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Telraam. Puur mechanisch geheugen.

Berichten: 12.262

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Op zich is het wel interessant dat bepaalde (mechanische) geheugens alleen uitgelezen kunnen worden door de informatie erin te vernietigen, dit geldt bijvoorbeeld voor het geheugen met de magnetische ringetjes. In tegenstelling tot een telraam of een zakdoek heb je dan een mechanisme nodig om het weer in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen als je het alleen wilt lezen zonder te wissen.

Overigens geldt dit in zekere zin ook wel voor een telraam, althans, als je het langs mechanische weg wilt uitlezen. Optisch uitlezen van zo'n ringetjesgeheugen is immers ook mogelijk, maar niet niet door het systeem dat er ooit gebruik van maakte.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Bestaat er zoiets als een mechanisch geheugen

Een bekend voorbeeld is de balpen met "stift-in--stift-uit"mechanisme. De geheugenfunctie wordt gemaakt door een cylinder met tandjes. Haal er maar eens één uit elkaar.

Het kan ook plat: zie NRC 5 oktober '13, pagina "De kleine wetenschap", artikel "geheugenstokje".

Het leuke is dat een ultramodern geheugenkaartje wordt beschermd via een intrekfunctie met een mechanisch geheugen. Zie http://digitaleeditie.nrc.nl/digitaleeditie/NH/2013/9/20131005___/4_12/index.html#page12

Reageer