Springen naar inhoud

Gevaren Aluminium

• Log in om te kunnen reageren

mauritsjee

mauritsjee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2013 - 14:00

Beste mede collega's, ik heb een aantal vraagjes over de gevaren van aluminium.
Kunnen jullie me hiebij helpen. Bij voorbaat dank.

Wat zijn de gevaren bij het produceren van aluminium?
Welke risico's zijn er verbonden met het verwerken en het gebruik van aluminium?
Hoe wordt het afval van aluminium verwerkt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

YingYang

YingYang

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2013 - 19:38

Alumimiumoxide wordt gewonnen uit bauxiet dit is een duur grapje omdat er nogal wat warmte voor nodig is.
Erg veel gevaar is tijdens dit proces niet aanwezig.

Zuiver aluminium wordt wordt zelden gebruikt daar het verspanen er van, boren, draaien, frezen, nogal moeilijk is
omdat het een goede warmte geleider is, maatvoering wordt al moeilijk. Een ander probleem de treksterkte, deze ligt nogal laag. De spaanvorming is ook niet best, een spaanafvoer van een boor loopt direct vol met proppen materiaal.

Zuiver aluminium is echter niet schadelijk voor de gezondheid, het wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal in de voedingsmiddelenindustrie.

Vandaar dat aluminium gelegeerd wordt met andere materialen zoals koper, lood, mangaan & silicium om de bewerkbaarheid en/of treksterkte te verbeteren.

De aluminium legeringen zonder loodtoevoeging zijn langspanend & slecht verspaanbaar.

De aluminum legeringen met een loodtoevoeging zijn kortspanend & goed verspaanbaar, lood maakt de smeerbaarheid beter en de overige materialen verbeteren de treksterkte.

Lood is echter een milieuvervuilend materiaal, dus enig opletten is wel op zijn plaats.

Het aluminiumafval of spanen wordt gewoon opnieuw gesmolten, door de diverse smeltpunten van de metalen binnen een aluminumlegering is dit geen probleem om ze weer te scheiden.

Veranderd door YingYang, 28 mei 2013 - 19:40

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 mei 2013 - 21:39

YingYang, ik heb een paar punten van je uitleg waar ik bij twijfel.

1) Het productieproces van aluminium is "duur" omdat er heel veel energie, vooral elektriciteit, voor nodig is. Het is de elektrolyse van een gesmolten aluminiumzout.
2) Lood mag in de EU niet zomaar meer worden gebruikt, en zal dus buiten bijzondere toepassingen niet in aluminium producten worden gevonden.
3) Zuiveren van aluminium door selectief smelten van de legering? Ik heb het nog nooit gehoord. Als het al zo eenvoudig kan, is het zeker niet nodig voor de meeste recycling, bijvoorbeeld van aluminium fris/bier-blikjes in de VS.

Aluminium is niet of nauwelijks giftig.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2013 - 00:34

Over dat opzuiveren heb ik eerlijkgezegd ook mn twijfels.

Recyclen van aluminium gebeurd op relatief grote schaal omdat het gemakkelijk uit afval te scheiden is (door de goede electrische geleidbaarheid), en smelten van bestaand metaal een stuk goedkoper is dan electrolyse uit bauxiet.

Ik vermoed echter dat die recycling vooral huishoud-aluminium betreft, bierblikjes, deospuitbussen, ovenbakjes en dergelijke. Op dergelijke manier verkregen ruw aluminium kan middels toevoeging of verwijdering (bijv door zoutvorming) van andere metalen weer een geschikt product opleveren voor het maken van blikjes en dergelijke.

Het zou me niet verbazen als ze loodhoudende legeringen bewust buiten dit proces houden door bijv rontgenscans van het te recyclen materiaal.
Victory through technology

mauritsjee

mauritsjee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 14:38

Dank jullie wel voor de antwoorden!!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures