Springen naar inhoud

berekening tijd van opladen batterij

• Log in om te kunnen reageren

hermann

hermann

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 08:34

Hoi iedereen,
Ik wil graag weten hoe je berekent hoeveel tijd nodig is om een oplaadbare batterij op te laden.
Het gaat om onderstaande oplader en AA en AAA batterij types.

De gegevens op mijn (oude) acculader, Philips PNC 500 Nickel-Cadmium, type A7-2622-1502. Geen druppellader dus. Er zijn 4 oplaadvakken voor o.a. 4 AA's of 4 AAA's batterijen.

Gegevens op onderkant oplader (zie afbeelding):
Prim: 220V~/50 Hz T40/E IP20
Sec: 4x 1.45 V = /18/50/90mA 4x 0,13 VA
1x 10 V = /10mA 0,10 VA
1x 1.45 V = /21/56/130mA 0,19 VA
1x 10 V = /15mA 0,15VA

( “=” is hier het gelijkstroomteken)
Hoe moet ik bovenstaande lezen?
De batterijen zijn o.a. AAA NiMH 800 mAh 1,2 V; AA NiMH 2000 mAh 1,2 V en ik heb begrepen dat deze in deze langzame lader geladen kunnen worden.
Ik heb ook begrepen dat er rekening gehouden moet worden met verlies en dat er dus langer opgeladen moet worden dan de berekening.
Ik hoop dat deze gegevens voldoende zijn.
Oke, de lader is niet up-to-date, maar het gaat me vooral om de berekening met de bovenstaande gegevens.
Bedankt, herman

Bijgevoegde miniaturen

• stoomdata2.png

Veranderd door hermann, 29 mei 2013 - 08:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2013 - 12:00

De vier 2000 mAh NiMH batterijen worden dus opgeladen met maximaal 90mA per stuk, verder moet je rekenen met ongeveer 20% inefficiëncy. 2000 / 90 * 1,2 = 27 uur.

Maar de exacte laadcurve is niet bekend, waarschijnlijk valt de lader bij bepaalde spanningen of temperaturen terug naar 50 en daarna naar een onderhoudslading van 18 mA. Dan gaat het nog (veel) langer duren dan 27 uur. Op internet las ik dat het in de regel langer dan 48 uur duurt.

Als die 18 mA inderdaad als eeuwigdurende 'druppel' lading wordt gebruikt, is het af te raden er een NiMH batterij lang in te laten zitten omdat er op de lange duur overlading optreedt wat slecht is voor de batterij. Een NiMH batterij heeft geen onderhoudslading nodig, zoals NiCad.

Ik zou een NiMH ladertje aanschaffen
Motus inter corpora relativus tantum est.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 mei 2013 - 13:15

Het is inderdaad niet verstandig om NiMH batterijen te laden met een NiCad lader.
Bij NiMH moet je op tijd stoppen, omdat bij te lang doorladen de spanning weer terug gaat lopen.
Een echte NiMH lader heeft daar een meetfunctie voor en stopt op tijd.

hermann

hermann

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 13:15

Bedankt Michel,

Aha. Dat wordt er dus bedoeld met 18/50/90 mA.
De (exacte) laadcurve houdt dus in dat als de batterijen een bepaalde spanning hebben bereikt, de lader terug schakelt naar een lagere modus.
En maakt het qua tijd (levensduur?) ook geen verschil dat de lader met een spanning laadt van 1,45 V en de batterijen slechts een spanning kunnen hebben van 1,2 V? Of kunnen de batterijen naar gelang de kwaliteit een hogere spanning aan?

Dan begrijp ik nog niet goed: 4 x 0,13 VA. (T40/E ; IP20?)
Zou je me kunnen uitleggen wat dat betekent?

NiHm lader? Daar ga ik aan denken. Goed vol- en langzaam (ont)laden is naar ik weet het beste voor de levensduur vd batterijen.
Zijn er dan nog zaken waar ik op moet letten?

hermann

hermann

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 13:47

De laadtijd-berekening van de AAA NiMH 800 mAh is dus: 800 / 90 * 1,2 = 10,6 uur (afhank. van de laadcurve).

Wat betreft de laadcurve:
Dat kan kloppen want voor mijn idee (ervaring) duurde het zo'n 20 u. dat de kleine AAA's optimaal waren, dwz dat ze het een beetje lang volhielden. Bij zo'n 12 u. was dat een stuk korter.
Een nieuwe lader komt al dichterbij ;)

Er schiet me nog een vraag te binnen.
Het maakt natuurlijk voor de hoeveelheid lading per uur (mAh) niet uit of er AA of AAA batterijen inzitten.
Maar maakt het uit of ik er 1, 2 of 4 tegelijkertijd laad?
Naar mijn idee niet maar ik vraag het toch maar even.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2013 - 15:02

En maakt het qua tijd (levensduur?) ook geen verschil dat de lader met een spanning laadt van 1,45 V en de batterijen slechts een spanning kunnen hebben van 1,2 V? Of kunnen de batterijen naar gelang de kwaliteit een hogere spanning aan?

De batterijen worden met een constante stroom per batterij opgeladen (die 18/50/90 mA), de spanning die daarvoor nodig is, is niet zo belangrijk, maar kennelijk bij genoemde lader maximaal 1,45 V. Of je er een of meer batterijen in zet maakt niet uit, de constante stroom is per batterij.

Die 0,13VA komt overeen met de vermenigvuldiging van het maximale voltage en ampèrage. (0,09 * 1,45).
IP20 betekent dat de lader niet waterdicht is, en T40/E zegt dacht ik iets over het toegestane temperatuurbereik.

Voor een paar tientjes heb je al een goede intelligente NiMH lader die de boel zeker heel laat en veel sneller laadt.

Veranderd door Michel Uphoff, 29 mei 2013 - 15:08

Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures