Springen naar inhoud

De pH van een zout berekenen

• Log in om te kunnen reageren

MatthijsM

MatthijsM

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 14:10

Als men de PH van een zout berekent moet men rekening houden over wat voor zout het gaat (afgeleid van een sterk of zwakke base en afgeleid van een sterk of zwak zuur).
Ik ben opzoek naar een formule die je hiervoor gebruikt.

alvast bedankt :)

Veranderd door MatthijsM, 29 mei 2013 - 14:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2013 - 18:49

Je bedoelt spullies zoals natriumacetaat en ammoniumchloride? Dan zul je sowieso eerst moeten kijken wat ze doen als je ze in water oplost. Nemen ze een proton op, of staan ze er een af.

MatthijsM

MatthijsM

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 19:34

Fuzzwood,
Dat maakt opzich niet veel uit. Je moet gewoon weten wat voor een zout het is neem nu bijvoorbeeld een ammoniumzout NH4Cl dit zout is afgeleid van een zwak zuur en zwakke base. Hiervoor zou een algemene formule moeten zijn. Maar ik kan deze formule nergens vinden.

Veranderd door MatthijsM, 29 mei 2013 - 19:34

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2013 - 19:46

Fuzzwood heeft (altijd) gelijk.

Een "zout" op zich heeft geen pH. De "pH" is de negatieve logaritme van de concentratie aan waterstof-ionen. Dus moet je eerst weten waar die waterstofionen vandaan moeten komen, of, als het om een geconjugeerde base gaat, moet je de reactievergelijking van de vorming van die base opschrijven, in de evenwichtsconstante voor die vergelijking komt de concentratie aan waterstof-ionen ook voor. Vandaar kun je verder redeneren naar de pH.

MatthijsM

MatthijsM

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2013 - 20:05

Ik dacht persoonlijk aan deze formule: [H+] = de wortel van (Kz of Kb * de concentratie van het zout)
Kb of Kz hangt af van wat voor een zout het is. Maar hier ben ik niet zo zeker van.

Veranderd door MatthijsM, 29 mei 2013 - 20:27

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2013 - 23:01

Je zult eerst moeten weten of een van je ionen (of misschien wel beide) een zuur of een base is. Dat doet je door de betreffende ionen op te zoeken in de relevante tabel met zuren en basen.
Of door een en ander uit je hoofd te leren.

Als je te maken hebt met een zuur, heb je bij oplossen te maken met een zuur in water, en dus gebruik je de bijbehorende vergelijkingen. Is het een base, net zo.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

MatthijsM

MatthijsM

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2013 - 15:44

Oh danku zeer.

gertsteurs

gertsteurs

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2013 - 21:53

Volgens mij hangt het wel af van het 'soort zout'.
Wanneer je bijvoorbeeld een amfiprotisch deeltje hebt (een deeltje met zowel baische als zure eigenschappen, bijvoorbeeld HCO3-), kan je bijvoorbeeld de formule pH=1/2*(pKa1+pKa2) toepassen. Hierin is pKa1 de pKa van H 2 CO3 en pKa2 de pKa van CO3 -2.
Voor de rest is er eveneens verschil tussen het zout van een sterk zuur of base en van een zwak zuur of base. Kijk eens naar deze site: http://www.simulatic...lossingen.php#1 . Daar staat alles duidelijk uitgelegd! ;)

Gert

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures