bewijs van de regel van Hudde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

bewijs van de regel van Hudde

kan iemand mij helpen om de regel van Hudde te bewijzen? ik zou al heel blij zijn met een beginnetje :shock:

alvast bedankt

Berichten: 718

Re: bewijs van de regel van Hudde

Lil schreef:kan iemand mij helpen om de regel van Hudde te bewijzen? ik zou al heel blij zijn met een beginnetje :shock:

alvast bedankt
Misschien heel dom maar wat is de regel van Hudde?

Berichten: 14

Re: bewijs van de regel van Hudde

Niks dom, ik heb er ook nog nooit van gehoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: bewijs van de regel van Hudde

Het helpt wel als je die regel der ook bij schrijft, dan weten we waar het over gaat, of denk je dat we na jaren nog steeds precies weten van wie die regel was? Nee, dus, maar mischien weten we wel hoe we het probleem op kunnen lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: bewijs van de regel van Hudde

Regel:

Afbeelding

Ik ken zo snel geen bewijs, maar ik denk dat het "gewoon" een kwestie van uitschrijven is. Eventueel zou je ook de gevallen n=2 en n=3 kunnen uitwerken en dan een recursie-relatie bewijzen voor n <---> (n+1)

Re: bewijs van de regel van Hudde

sorry, was inderdaad vergeten erbi te schrijven, beetje erg lomp :shock:

maarre, bedankt... mag ik nu dan nog even vragen wat een recursie-relatie is?

Berichten: 718

Re: bewijs van de regel van Hudde

Als ik het goed zie kun je de nieuwe polynoom schrijven als: pf(x)+bf'(x) (in wezen suggereert de tekst dit al).

Het is dus voldoende om te bewijzen dat x0 een wortel is van f'(x). Dat is vrij makkelijk want f(x) kun je (omdat x0 een dubbel nulpunt is) schrijven als: f(x)=((x-x0)^2)*g(x). Pas hierop de productregel toe en je vindt f'(x)=2(x-x0)*g(x)+((x-x0)^2)*g'(x).

Re: bewijs van de regel van Hudde

Krijg je dan

2(x-p) * ( a1x1 +a2x2 + … + an-1xn-1 + anxn ) + (x-p)2 * ( a1x1 +a2x2 + … + an-1xn-1 + anxn )

f’(x) = 2(0)* ( a1x1 +a2x2 + … + an-1xn-1 + anxn ) + (0) 2 * ( a1x1 +a2x2 + … + an-1xn-1 + anxn )

f’(x) = 0 + 0 =0



??

Reageer