Dringend hulp nodig bij mijn Masterthesis Multidimensional Scaling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Dringend hulp nodig bij mijn Masterthesis Multidimensional Scaling

Beste paneelleden,

Momenteel ben ik bezig met mijn Masterthesis en ik ga een MDS analyse gebruiken voor mijn onderzoek. Ik zal even een korte samenvatting van mijn respons geven:

Mijn N bestaat uit800 respondenten

Ik heb in totaal 8 objecten (in dit geval zorgverzekeraars) met elkaar vergeleken

Iedere zorgverzekeraar heeft een respons van 100 eigen klanten die de zorgverzekeraar beoordelen op attributen, daarnaast hebben de 800 respondenten ook een andere zorgverzekeraar beoordeeld op attributen. Het komt dus voor dat de grote zorgverzekeraar veel vaker door niet klanten zijn beoordeeld dan de kleinere.

Ik loop nu tegen een aantal problemen aan tijdens mijn analyse:

Vraag 1: Bij de non-attribute-based worden zorgverzekeraars met elkaar vergeleken. Het komt voor dat A-B 100x met elkaar worden vergeleken A-C maar 20. Ik weet dat MDS werkt met gemiddeldes maar doe je dit ook als het verschil zo groot is, of pak je van de vergelijkingen tussen A-B in plaats van 100 er ook maar 20 net als bij A-C?

Vraag 2: Bij non-attribute-based worden de zorgverzekeraars A-B met elkaar vergeleken maar ook B-A. Deze resultaten zijn verschillend. Moet je het gemiddelde van de resultaten van A-B en B-A samen nemen voor de non-attribute-based matrix (zodat je de matrix voor de helft invult; wat ook in de voorbeelden terug komen) of vul je de totale matrix in? (Ik heb beide geprobeerd en beide geven ook een verschillende uitkomst).

Vraag 3: Ik heb in mijn antwoorden lijst: weet ik niet/ geen mening opgenomen. Voor het beoordelen van de eigen zorgverzekeraar is gemiddeld 10 a 15% van de antwoorden weet ik niet/geen mening ingevuld. Bij het beoordelen van een andere zorgverzekeraar ligt dit percentage op 40-45%. Ik neem aan dat ik deze antwoorden eruit moet laten en ook niet moet gaan werken met missing values (maar heeft het niet meenemen van antwoorden geen invloed op een factor analyse die ik ga maken??)

Vraag 4: Deze vraag is het zelfde als vraag 1 alleen is de vraag nu gebaseerd op de attribute-based analyse. De beoordeling van zorgverzekeraar door de eigen klant is gelijkmatig; een respons van 100.

Bij het beoordelen van een andere zorgverzekeraar komt het voor dat een grote zorgverzekeraar 160 keer wordt beoordeeld en een kleine zorgverzekeraar maar 35 keer. Ook hier geld dat je een matrix maakt met de gemiddelde antwoorden van respondenten maar alle respons meenemen die ik voor handen heb of random 35 antwoorden kiezen (balance design).

Alvast hartelijk bedankt!

(Ik ben ook telefonisch bereikbaar)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Dringend hulp nodig bij mijn Masterthesis Multidimensional Scaling

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer