chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

chromatografie

Hallo,

Ik heb enkele vragen over chromatografie.

1. Waarom wordt bij HPLC een hoge druk gebruikt? Is dit omdat er dan een kleinere pakkingsgrootte kan gebruikt worden om eenzelfde debiet te behouden en dit leidt tot een hogere efficientie?

2. je kan een kolom langer maken om de efficientie te verhogen. Maar worden de pieken hierdoor niet juist ook breder wat nadelig is?

3. Kan je een geleidbaarsheidsdetector gebruiken indien temperatuursprogrammatie wordt toegepast bij gaschromatografie? Want je werkt met een referentiecel waar je draaggas in zit. Bij andere temperatuur, moet je die referentiecel dan ook gewoon mee van T veranderen?

4. Ik heb gelezen dat de beste resolutie gebeurt bij minimale T bij gaschromatografie. Is dit omdat je bij minimale T een grotere affiniteit hebt voor de stationaire fase en dus de componenten dan het best gescheiden worden?

alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: chromatografie

De hoge druk maakt in ieder geval dat je gebruik kunt maken van kleinere kolommen, dat scheelt uiteraard in kosten, snelheid en dergelijke.

Als je een kolom langer maakt dan worden de pieken inderdaad breder, maar niet zoveel breder als de afstand ertussen toeneemt. Je kan soms met een langere kolom bijvoorbeeld pieken die in een korte kolom net overlappen wel scheiden.

Bij gaschromatografie kun je een vlamdetector gebruiken als je een temperatuurgradient gebruikt, dat is zelfs heel gebruikelijk. Ik vermoed dat het draaggas geen probleem is omdat dat normaliter helium is, en dat bij temperaturen tussen kamertemperatuur en een paar honderd graden geen ander meetresultaat in de vlam oplevert - het is tenslotte vooral de temperatuur van de vlam die er toe doet, niet die van het gas dat uit de kolom komt.

Het laatste punt durf ik zo 123 niet te zeggen. Het is altijd een afweging tussen snelheid en scheiding. Het zou best kunnen dat de scheiding bij een lagere temperatuur beter is, maar als je vervolgens 2 uur doet over een chromatogram is dat ook niet praktisch - vandaar dat meestal temperatuurgradienten worden gebruikt om daar een balans tussen te vinden.
Victory through technology

Berichten: 32

Re: chromatografie

bedankt voor de hulp!

alleen nog even dit: waarom kan je bij hoge druk een kleinere kolom gebruiken?

kan een cappilaire kolom trouwens ook bij vloeistofchromaografie gebruikt worden?

Ik weet dat je bij GC ook vlamdetector kunt gebruiken, maar ik vraag me af of een geleidbaarheidsdetector ook kan gebruikt worden bij temperatuursgradienten?

Berichten: 12.262

Re: chromatografie

Wat is precies het verschil tussen een vlam en geleidbaarheidsdetector? Ze meten de ionisatie van wat er van de kolom af komt.

Bij hplc heeft de hoge druk het voordeel dat je door een relatief kleine kolom een redelijk debiet kunt behalen. An sich zou een hplc kolom ook werken als je die verticaal zou opstellen en er dan je mengsel bovenin gooide, alleen zou dat een paar honderd keer langzamer werken dan onder de gebruikelijke 200-300 bar druk.

Een bijkomend voordeel is dat je met mechanische pompen gemakkelijker een gradient aan oplosmiddel kunt gebruiken. Je kunt dan bijvoorbeeld automatisch en goed reproduceerbaar een gradient van 100% water naar 100% methanol gebruiken. De timing daarvan wordt automatisch gedaan door het apparaat en is bij iedere volgende meting vrijwel exact hetzelfde, zodat je retentietijden goed kunt vergelijken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: chromatografie

Benm schreef: vr 31 mei 2013, 02:51
Wat is precies het verschil tussen een vlam en geleidbaarheidsdetector? Ze meten de ionisatie van wat er van de kolom af komt.
Een FID is gebaseerd op elektrische geleidbaarheid. Ik vermoed dat hier een TCD wordt bedoeld, thermische geleidbaarheid dus. Dit vanwege de genoemde "referentiecel". Echter, bij welke detector dan ook is het belangrijkste punt dat de temperatuurgradiënt die wordt aangebracht, die van de oven is. De detector bevindt zich buiten de oven en heeft een andere temperatuur.

Wat je daar meet staat dus los van wat er in de oven gebeurt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: chromatografie

Oh, op die manier... eerlijkgezegd heb ik er nooit zo over nagedacht, maar het zou maar zou kunnen dat wat er van de kolom af komt eerst nog afkoelt tot kamertemperatuur voor het door de detector heen gaat. Dat zou moeten lukken met een dun stukje buis zonder stationaire fase erin, eventueel opgerold tot een spiraal oid.
Victory through technology

Reageer