Springen naar inhoud

Afgeleide - Integraal f(x)

• Log in om te kunnen reageren

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2013 - 15:56

Hallo,
(enter werkt niet in dit venster, sorry...weet iemand waarom?)

Ik heb me de volgende simpele vraag gesteld, die waarschijnlijk voordehandliggend is: gegeven is de functie LaTeX .

Is het zo dat LaTeX ?

Bedankt.

Veranderd door In physics I trust, 01 juni 2013 - 16:14
Enters ingevoegd

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

- Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2013 - 16:18

Zonder het uit te werken:

neen, dat lijkt me niet te kloppen: zowel integraal als afgeleide veranderen niets aan een constante. Links heb je dus een 'a' van de afgeleide; rechts heb je er zowel een van de afgeleide als van de integraal, dus a².

Ik heb trouwens enkele enters ingevoegd, zonder problemen. Welke browser gebruik je?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2013 - 16:43

Klopt dit dan wel: LaTeX ?
(Ik kan trouwens opnieuw 'enteren', bedankt :) )

Veranderd door Functie, 01 juni 2013 - 16:44

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

- Albert Einstein

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2013 - 17:06

Mijn argument blijft: de tweede afgeleide rechts, zet de constante a voorop. Die ga je evalueren in de waarde tussen haakjes. Voor zover ik kan zien, gaat de evaluatie van die expressie ook een a bevatten. Daardoor, als je invult, ga je een macht van a bekomen rechts.

Links leid je af, en gaat er dus een 'eenvoudige' a staan, zonder macht. Of zie ik iets over het hoofd?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2013 - 17:27

Ik ga even tegenargumenteren: (verbeter waar nodig)
LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

Conclusie: LaTeX

Dit klopt toch?

Veranderd door Functie, 01 juni 2013 - 17:34

- Albert Einstein

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2013 - 17:47

LaTeX

LaTeX

Euhm, als f(x) = axn dan is f(x - x0) = a(x - x0)n en dit afleiden naar x geeft an(x - x0)n-1.

PS: je notatie is slecht. LaTeX is y afleiden naar x. Maar jij wilt denk ik f afleiden naar x? Dat is dus LaTeX maar LaTeX .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2013 - 21:16

Euhm, als f(x) = axn dan is f(x - x0) = a(x - x0)n en dit afleiden naar x geeft an(x - x0)n-1.

PS: je notatie is slecht. LaTeX

is y afleiden naar x. Maar jij wilt denk ik f afleiden naar x? Dat is dus LaTeX maar LaTeX .

Ja, daar zit 'em de fout :/
Sorry

- Albert Einstein

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2013 - 21:25

Ja, ok...Ik begrijp het, maar wat als je x en x0 eens ziet als twee verschillende functies?
Dan is de afgeleide van de som gelijk aan de som van de afgeleiden:
LaTeX
Of mag dit nu niet omdat ik LaTeX noteer? Als dit daarom niet mag, zou het dan wel mogen als het gewoon LaTeX zou zijn?

- Albert Einstein

JorisL

JorisL

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2013 - 21:50

Het probleem is dat je afgeleide buiten je integraal zit.
Noem de primitieve van f nu even F.
Dan is
LaTeX

De afgeleide van de 2de term valt dan meteen weg omdat het een constante is.

Veranderd door JorisL, 02 juni 2013 - 00:17

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2013 - 22:03

Ja, ok...Ik begrijp het, maar wat als je x en x0 eens ziet als twee verschillende functies?

Functies van wat? Je functie is f hè. En als je afleidt naar x, dan is de afgeleide van x0 gelijk 0. Je gebruikt wat regeltjes, maar wel zo als ze jou uitkomen. Dat is geen wiskunde ;).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Functie

Functie

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2013 - 22:04

Neenee, ik begrijp het :P het probleem was dat ik vergeten was dat het helemaal in het begin om 1 functie f ging...

- Albert Einstein

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures