Oorzaak draaiing?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Oorzaak draaiing?

Vraag: ik merk dat door C-vormige haken geschakelde elementen allemaal een fractie gedraaid gaan hangen, dezelfde kant op. (zie foto) Dat is niet te corrigeren. Hoe komt dat? Draaiing[van de aarde?
Beeld voor FORUM.jpg
Beeld voor FORUM.jpg (80.73 KiB) 594 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oorzaak draaiing?

Nee, dat niet. De Coriolis krachten die verantwoordelijk zijn voor dergelijke effecten zijn veel te gering.

Er zal wel ergens een moment geïntroduceerd worden, maar het lukt mij niet om adhv de foto te zien hoe.

Hangen deze elementen verticaal of vormen ze een plafond?

Heb je een detailopname van een zo'n geroteerd element waaruit ook de exacte manier van bevestigen van die transparante haken herkenbaar is, alsmede de correcte vorm en de rotatie?

Het lijkt in deze foto of de gekoppelde elementen niet rechthoekig zijn, maar dat is mogelijk vervorming.

Berichten: 12

Re: Oorzaak draaiing?

Dank alvast voor de reactie. Ze hangen verticaal (denk aan een vliegengordijn) en ik heb een detailfoto met twee soorten haken die allebei hetzelfde resultaat opleveren. een 'hoekige' kunststof haak en een ronde metalen haak. Maar hoe of waar plaats ik die foto? via email?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oorzaak draaiing?

Het lukt niet om die opnames zoals de eerste foto als bijlage aan een bericht te hangen?

(Wel eerst uitgebreid bewerken kiezen, knop bestanden kiezen linksonder).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oorzaak draaiing?

MYS schreef: zo 02 jun 2013, 16:14
Maar hoe of waar plaats ik die foto? via email?
Precies zoals je dat deed in je startpost, als bijlage. (eerst "uitgebreid bewerken" openen)

Als dat wat teveel bytes zouden zijn kun je eerst eens proberen om dat tot een redelijke omvang terug te brengen alvorens te uploaden.

Lukt dat ook niet, stuur hem dan aan janvandevelde at wetenschapsforum punt nl, dan organiseer ik wat. Laat me dan wel even weten per PB (klik op mijn avatar, zoek de knop "stuur een bericht") dat je zoiets gedaan hebt, want ik open die account niet dagelijks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Oorzaak draaiing?

Dank voor de fototips. Bijgaand nu de detailfoto.
draaiing 003.jpg
draaiing 003.jpg (142.32 KiB) 573 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oorzaak draaiing?

Is het zo dat elk lager hangend element weer nét iets verder is gedraaid dan het element waar het aan hangt?

Ik zie twee soorten haken: zelfde probleem, en even sterk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Oorzaak draaiing?

Ja, klopt. Elk element zal in dezelfde hoek afwijken maar het wordt dus een optelsom. Bij eindeloos herhalen krijg je vermoedelijk een spiraal... En beide haken geven hetzelfde probleem. Ik dacht juist met die ronde haken het probleem opgelost te hebben maar nee dus... Wat is dit toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oorzaak draaiing?

Helpt het om elke tweede haak andersom te hangen (dwz, open kant naar voor, open kant naar achter, open kant naar voor, etc )?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oorzaak draaiing?

In schone theorie moeten ze allemaal mooi recht blijven hangen, dus er zit ergens een systematisch foutje dat optelt.

Alle reeksen spiralen dezelfde kant op?

Hebben die ornamentjes een voor- en achterzijde?

Zo ja, draai er om en om eentje om (voorkant-achterkant-voorkant et cetera). Helpt dat?

Zo ja, zijn alle elementen met dezelfde machine gemaakt?

Berichten: 12

Re: Oorzaak draaiing?

Het om en om hangen, zowel met de haakjes als met de ornamentjes levert geen verbetering op. Zowel ornamentjes als transparante kunststof haakjes zijn lasergesneden bij dezelfde fabrikant. En ja, alle reeksen spiralen dezelfde kant op. Te allen tijde keurig in 't gelid...... om gék van te worden...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oorzaak draaiing?

MYS schreef: zo 02 jun 2013, 20:20
Te allen tijde keurig in 't gelid.
Da's dan denk ik een geluk. Een willekeurig rommeltje lijkt me niet om aan te zien, hiervan zou je nog kunnen beweren dat het zo bedoeld is.

Een verklaring zou kunnen zijn dat de haken en/of de elementen een tikje getordeerd zijn, allemaal netjes gelijk gefabriceerd, maar dan ook allemaal netjes met een kwart graad (of weet ik hoeveel) afwijking dezelfde kant op. Het maakt dan namelijk niks uit hoe je de haken ophangt, achterstevoren of ondersteboven, de verdraaiing zal altijd hetzelfde zijn (voor de zekerheid nog even zitten spelen met een opengebogen paperclip). De reden dat ik je vroeg om de haken om en om achterstevoren te hangen was er meer een van massamiddelpunt dat door al die open achterkanten een beetje naar voor komt te liggen en dus schuin tegen die elementen zou kunnen drukken.

Ook zouden de haken of elementen kunnen torderen onder een belasting, maar dan zou je moeten kunnen zien dat de extra draaiing per element méér wordt als je van onder naar boven kijkt.

Hoe groot zijn die elementen eigenlijk, en hoe lang die "kettingen" ? Wat weegt dat spul per stuk? En van welk materiaal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Oorzaak draaiing?

Dat van die tordering was ook mijn eerste gedachte: Stel dat de lasersnijder nét niet haaks op de 'snijtafel' gericht staat, dan krijg je denk ik dit soort afwijkingen. De elementen zijn 7 x 7 cm, van Perspex, aan beide zijden beplakt met folie, 30 elementen per streng en het weegt erg weinig....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oorzaak draaiing?

voor de zekerheid nog even zitten spelen met een opengebogen paperclip
En ik net met een boterhamzakbindertje :) . Dezelfde conclusie, het maakt niets uit hoe je het haakje gebruikt, de afwijking staat altijd dezelfde kant op. En ze hoeft maar zeer gering te zijn om op pakweg 10 cm van het rotatiemiddelpunt over meerdere ornamenten een duidelijke afwijking te laten zien. Als ze allemaal uit dezelfde productiebatch komen, lijkt mij dit dan ook de meest logische verklaring.

Die rotatieonafhankelijkheid bij het haakje gaat niet op voor eventueel niet haaks op het vlak gesneden gaten in de ornamenten.

Misschien is het zichtbaar als zo'n metalen haakje plat op een glasplaat gelegd wordt. Met wat geduld en oefenen is het denk ik wel mogelijk om met een bankschroef en een schroevendraaier de metalen haken uit te lijnen door na een paar keer proberen telkens dezelfde torsiekracht uit te oefenen. Met de kunststof haken kan dat niet.

Berichten: 12

Re: Oorzaak draaiing?

Dank Michel en Jan voor jullie reacties. Het is dus meer waarschijnlijk dat er een productiefout aan ten grondslag ligt dan en natuurwet. Dan weet ik in iedere geval in welke hoek ik verder moet zoeken. Mocht er nog een briljante inval komen, dan hoor ik dat graag natuurlijk...

Reageer