[natuurkunde] elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Goededag!

Voor school ben ik bezig met een praktische opdracht over elektriciteit.

Mijn hoofdvraag is: wat is het verband tussen de kracht van het balletje (in een elektrisch veld) en de elektrische veldsterkte?

Ik zal eerst even uitleggen wat ik precies gedaan heb:

Ik heb twee metalen platen verbonden met de elektriseermachine van Wimshurst. Tussen de twee platen heb ik een plastic balletje (aan een touwtje) gehangen. Dit plastic balletje heb ik opgewreven met een kattenvelletje. Vervolgens heb ik aan de Wimshurst gedraaid en heb de maximale uitwijking van het balletje bepaald/afgelezen.

Daarna heb ik de metalen bolletjes van de Wimshurst naar elkaar toegebracht en op het moment dat de vonk oversloeg ben ik gestopt en heb die afstand ook gemeten.

Dit heb ik herhaald met verschillende afstanden tussen de metalen platen.

De tijd van het draaien aan de Wimshurst en het opwrijven van het balletje heb ik constant gehouden bij alle metingen.

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is

Nu het probleem:

Ik heb de afstand tussen de metalen bolletjes opgemeten en met behulp van de doorslagspanning kan ik nu de spanning berekenen die de Wimshurst aan de platen heeft gegeven.

Ik wil graag de elektrische veldsterkte weten met behulp van de formule E=F/q

Maar ik loop hier erg vast. Hoe moet ik van spanning naar lading?

En kan ik om de F te berekenen de F van de wet van Coulomb gebruiken? Maar daarvoor heb ik ook de lading nodig, is dat dezelfde lading die ik in bovenstaande formule moet gebruiken?

Moet ik eigenlijk wel de E (elektrische veldsterkte) berekenen, of is de F (Wet van Coulomb) ook goed voor de kracht van het elektrisch veld?

Veel vragen :) waar iemand hopelijk een antwoord op kan geven.

Alvast bedankt, sowieso voor het doorlezen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

"de" veldsterkte kun je niet meten. Elektrische veldsterkte meet je in een punt. In dit geval in het punt waar je balletje uiteindelijk stilhangt.

Als je veldlijnen tekent tussen de twee geladen bollen van de wimshurst zie je wat dat betekent:
veld.gif
veld.gif (5.57 KiB) 711 keer bekeken
De veldsterkte die je balletje ondervindt hangt dus ook sterk af van de plaats van het balletje.

De totale coulombkracht staat ook in het plaatje. Samen met de zwaartekracht is die verantwoordelijk voor de uitwijking van het touwtje. Die totale coulombkracht in het plaatje is de optelsom van coulombrachten van de negatieve bol op je balletje en van de positieve bal op je balletje.

kom je zo alweer een stap verder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Dank u wel!

Ik wist inderdaad dat ik met behulp van 'ontbinden in vectoren' de kracht van het balletje kon berekenen.

Maar ik wil dus graag het verband weten tussen de kracht in het balletje en de kracht van het elektrisch veld. (Als vraag bedoelde ik eigenlijk: wat is het verband tussen de kracht van het balletje (in een elektrisch veld) en de kracht van het elektrisch veld?) Omdat ik weet hoeveel spanning ik op die metalen platen heb gezet, dacht ik te kunnen berekenen wat dan de kracht van het elektrisch veld is. Maar is dit ook mogelijk (met de wet van coulomb)?

Misschien voor de duidelijkheid: het plasic-balletje hangt niet tussen de geladen bollen van de Wimshurst, maar tussen twee metalen platen die aangesloten zijn op de Wimshurst met twee snoertjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Janneke06 schreef: ma 03 jun 2013, 19:05
Misschien voor de duidelijkheid: het plastic-balletje hangt niet tussen de geladen bollen van de Wimshurst, maar tussen twee metalen platen die aangesloten zijn op de Wimshurst met twee snoertjes.
Oeps, dat had ik over het hoofd gezien. Dat maakt het veld nagenoeg homogeen ter hoogte van dat balletje.

Ik snap nog steeds niet goed wát je nu precies zoekt.
wat is het verband tussen de kracht van het balletje (in een elektrisch veld) en de kracht van het elektrisch veld?
Een elektrisch veld oefent wel een kracht uit op een lading: E=F/q

Met E=Fel/q kom je niet ver omdat je q (de lading op je balletje) niet kent.

Maar E=U/Δx ken je wel, en met de combinatie van beide formules en je uit de touwtjesstand berekende Felzou je achter die q moeten kunnen komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

De formule: E=U/Δx is precies de formule die ik nodig heb, ik wist het bestaan er niet vanaf :)

Ik denk dat ik nu inderdaad alles kan berekenen.

Ik dank u voor uw hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Janneke06 schreef: ma 03 jun 2013, 20:19
De formule: E=U/Δx is precies de formule die ik nodig heb, ik wist het bestaan er niet vanaf :)
BINAS tabel 35D2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Heel stom! Heb er niet aan gedacht om in BINAS te kijken :oops: , terwijl hij voor het grijpen ligt...

Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Wel oppassen dat je formules uit BINAS ook niet zomaar blindelings overal op toepast: vele ervan zijn slechts geldig onder zekere voorwaarden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

volkomen juist

de formule geldt alleen als het elektrische veld een zogenaamd homogeen elektrisch veld is

Berichten: 8

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

In dit geval gaat het inderdaad om een homogeen elektrisch veld, dus heb ik deze formule: E=U/Δx, gebruikt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

volkomen correct.

mag ik je vragen wat je onder een homogeen elektrisch veld verstaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: elektriciteit/elektrisch veld/elektrische veldsterkte

Opmerking moderator

discussie over vreemd gedrag van het balletje als het vlakbij één van de platen komt afgesplitst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer