Springen naar inhoud

combinatoriek

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2013 - 17:32

Je wint een weekendje voor 7. Maar je hebt 12 vrienden.

b) Op hoeveel manieren kan je 6 van deze vrienden uitnodigen indien 2 van die 12 een koppel zijn en het onbeleefd zou zijn om slechts 1 van de 2 uit te nodigen. Ik heb een combinatie van 5 uit 11 genomen omdat ik het koppel beschouw als 1 persoon. Maar dit klopt niet.

c) Op hoeveel manieren kan je 6 van deze vrienden uitnodigen als 2 van die 12 ruzie hebben en dus beter niet samen op weekend gaan. Hiervoor heb ik een combinatie van 6 uit 11 genomen. Maar dit klopt ook niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2013 - 18:00

Je wint een weekendje voor 7. Maar je hebt 12 vrienden.

b) Op hoeveel manieren kan je 6 van deze vrienden uitnodigen indien 2 van die 12 een koppel zijn en het onbeleefd zou zijn om slechts 1 van de 2 uit te nodigen. Ik heb een combinatie van 5 uit 11 genomen omdat ik het koppel beschouw als 1 persoon. Maar dit klopt niet.

c) Op hoeveel manieren kan je 6 van deze vrienden uitnodigen als 2 van die 12 ruzie hebben en dus beter niet samen op weekend gaan. Hiervoor heb ik een combinatie van 6 uit 11 genomen. Maar dit klopt ook niet.

Geen verstand van de wiskunde hierbij, maar er is ook nog de mogelijkheid voor bijvoorbeeld b) om te zeggen "dan maar beiden niet", ofwel, als slechts één van de twee uit de hoed wordt getrokken die ene maar weg te gooien en nogmaals uit de overblijvenden te trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 03 juni 2013 - 18:00

Ik zou het zo doen (hopelijk maak ik geen rekenfouten, ik neem verder aan dat je bekend bent met binomiaal coëfficiënten):

b)
  • alleen enkelingen: 6 uit 8 => 28 mogelijkheden
  • koppel 1 + 4 enkelingen => 4 uit 8 => 70 mogelijkheden
  • koppel 2 + 4 enkelingen => 70 mogelijkheden
  • koppel 1, koppel 2 en 2 enkelingen => 28
Totaal 196

c)
  • geen ruziemaker: 6 uit 10 => 210
  • eerste ruziemaker + 5 uit 10 => 252
  • andere ruziemaker + 5 uit 10 => 252
totaal 704

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures