Springen naar inhoud

MSE via ANOVA berekenen

• Log in om te kunnen reageren

bartzzz

bartzzz

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2013 - 00:28

Hoi,

Voor het vak TMLS (toegepaste methodeleer en statistiek) moet ik de volgende opgave uitrekenen:

Opgave:
Researchers are interested in investigating the effect of four different treatments on a particular characteristic. Random samples of individuals are drawn, and assigned to various treatment groups. The table below displays the summary statistics obtained upon the conclusion of the experiment.
Group 1 Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Group 2 Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Group 3 Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Group 4 Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding SSTotal = 1298.02

Use this information to test the null hypothesis Geplaatste afbeelding against the alternative hypothesis Geplaatste afbeelding.

a) Calculate the value of MSE.

Mijn oplossing(en):
Ik heb eerst de ANOVA-tabel zoveel mogelijk proberen in te vullen

ntotaal = 36
g = 4

-------------DF-----------SS----MS------F-------P-value
group 4-1 = 3
error 36-4 = 32
total 36-1 = 35 1298.02

Aangezien er geen gelijke n in de groepen is kan het niet met de versimpelde formule uitgerekend worden. Daarnaast is (denk ik) de within-group niet uit te rekenen doordat je niet de afzonderlijke observaties hebt, maar alleen de groepsgemiddelden. De between-group is hierdoor wel uit te rekenen (y staat voor y gemiddeld, daarna kan ik SStotal - SSbetween doen en heb ik de SSwithin waardoor ik uiteindelijk de MSE kan uitrekenen:

n1(y1 - y)2 + n2(y2 - y)2 + n3(y3 - y)2 + n4(y4 - y)2 / g - 1

Wanneer ik dit van alle 4 de groepen doe krijg ik het volgende:
9(28.88 - 38.395)2 = 912.644
9(41.18 - 38.395)2 = 69.806
11(53.81 - 38.395)2 = 2613.844
7(29.71 - 38.395)2 = 528.005

Als ik dit optel kom ik op een SSbetween uit die al hoger is dan het SStotal dat gegeven is.
Ik deel nog niet door g - 1 (= 3), omdat de kwadratensommen between en within zelf nog niet kloppen. Hoe ik van de SS naar de MS ga en van de MS naar de F-waarde snap ik.

Maar ik snap niet wat ik hier fout doe? Ik volg de formule op die gegeven is. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Bart

Veranderd door bartzzz, 04 juni 2013 - 00:34

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures