[scheikunde] Ontleding CO2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Ontleding CO2

Beste allemaal,

Ik heb een nieuwe opdracht gekregen voor het vak onderzoek&ontwerpen, namelijk een nieuwe manier om afval te scheiden.

Ons idee is om het bioafval te laten rotten en het gebruiken als compost en het methaan opvangen, de rest van het afval ( op glas en plastic na ) willen wij verbranden en de gassen opvangen.

Onze scheikunde leraar heeft ons verteld dat het mogelijk is om CO2 te ontleden door middel van deze reactie:

CO2+ CH4 --> 2C + 2H2O

Helaas kunnen wij de katalysator niet vinden en wij vroegen ons de volgende dingen af:

Hoe zou de reactie moeten verlopen?

Als het een Endotherme reactie is, hoeveel energie zouden wij daarvoor nodig hebben en in welke vorm zou die energie voor moeten komen ( warmte, electriciteit...)

Gegevens van de veiligste omgeving om deze reactie te laten verlopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Met Vriendelijke groet,

Florian Humblot en zijn team 3 HAVO

Gerrit Rietveld College, Utrecht

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ontleding CO2

de enige reactie met CH4 + H2O die my bekend is wordt "dry reforming" genoemd (zoek daar eens op) - daar is industrieel nogal wat interesse naar en is ook wel iets over te vinden. De producten die in die reactie worden gevormd (welke? hoe heet dat?) zijn grondstoffen voor de chemische industrie en kunnen d.m.v. het zogenaamde Fischer-Tropsch proces naar allerlei nuttige chemicaliën worden omgezet.

Dat gezegd zijnde lijkt het mij niet echt mogelijk dat op school te doen...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: Ontleding CO2

Dank voor je hulp,

Het is niet voor een schoolomgeving, het is voor de afvalscheiding van een horeca bedrijf.

Als dit niet mogelijk is, zou dit misschien kunnen:

2H2+ 2CO --> 2C + 2H2O

en welke catalysator zouden wij daarvoor moeten gebruiken ( wij weten dat het mogelijk is maar kunnen geen concrete informatie vinden over deze reactie )

Het is een verbrandingsreactie, de zuurstof zit al in de monoxide waardoor die niet meer toegevoegd hoeft te worden.

Als deze reactie ook niet mogelijk zou zijn op een oppervlak van ong 6m2hebben jullie nog ideen ?

Florian

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ontleding CO2

Ik denk dat jullie zelf wat meer zoekwerk moeten verrichten, bijvoorbeeld op de zoekterm dry reforming zoals eerder gesuggereerd.

Het enthalpie-effect van de reactie is terug te vinden, en anders kun je het zelf berekenen aan de hand van de vormingsenthalpieën van de genoemde stoffen.

Een paar verdere opmerkingen:

1. Jullie lijken nogal gefixeerd op de vorming van C, en dat lijkt me niet verstandig. De vorming van kool tijdens dit soort reacties is onwenselijk, het deactiveert de katalysator en leidt tot verstoppingen. Met de tweede reactie die je noemt zet je in feite nuttige chemicaliën om in waardeloze troep, en ook de eerste reactie kan zinvoller.

2. Reacties met gassen verlopen (alleen) goed bij zeer hoge drukken. Bij normale druk is de dichtheid van een gas immers erg laag. Dat stelt dus ook eisen aan de reactor. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je een dergelijke reactor op de achterplaats van een restaurant neerzet en zou eerder denken aan een installatie op een chemisch bedrijventerrein.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer