Elektronische Patiëntendossier (EPD)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Elektronische Pati

Ik ben op zoek naar mensen die mij en mijn profgroep kunnen helpen met een opdracht voor school. Voor het vak bedrijfsethiek hebben we een casus moeten schrijven, welke online op een weblog gepubliceerd moest worden. Vervolgens moeten we reacties of meningen van andere mensen over dit ethisch onderwerp zien te verzamelen.

Wij hebben het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) gekozen als ethisch onderwerp. Ik zou het erg fijn vinden als jullie hieronder jullie mening zouden geven. Is het EPD de manier om mee te gaan met de huidige technologische ontwikkelingen? Of zitten er teveel haken en ogen aan (op het gebied van privacy, beveiliging e.d.)? Je kan je reactie gewoon hieronder doorgeven. Bij voorbaat dank!

Opmerking moderator

Wetenschapsforum wil geen prikbord zijn voor het onder de aandacht brengen van weblogs. De link naar de weblog is daarom verwijderd. Discussie over het onderwerp (EPD) is hier overigens van harte welkom.

Avanluijk kan bijvoorbeeld specifieke stellingen betreffende EPD hier ter discussie stellen.

Berichten: 21

Re: Elektronische Pati

Ja het EPD brengt een privacy met zich mee, en ja het EPD kan de kwaliteit van de zorg ten goede komen

Wat wil je nog meer weten?

Het landelijke EPD is nog niet van de grond gekomen, maar zorgverleners hebben al lang eigen systemen en ook regionale systemen die door meerdere zorgverleners gebruikt worden om onderling informatie te delen.
Significant heb je zelf in de hand!

Berichten: 12.262

Re: Elektronische Pati

En die laatste zijn in principe veel zorgelijker. Binnen 1 ziekenhuis heb je vaak al een computersysteem waarbij feitelijk iedere medewerker het dossier van iedere patient kan inzien, meestal zonder daarvan een spoor achter te laten. Laat staat dat de patienten dit meegedeeld krijgen of er toestemming voor moeten geven.

In die zin zou een beter beveiligd EPD privacy zelfs ten goede kunnen komen als het de bestaande systemen vervangt. Uiteraard dan wel voorzien van toegangslog dat de patient zelf kan raadplegen, en met opt-in (of desnoods opt-out, als het maar duidelijk is).
Victory through technology

Berichten: 21

Re: Elektronische Pati

Benm schreef: di 11 jun 2013, 17:46
In die zin zou een beter beveiligd EPD privacy zelfs ten goede kunnen komen als het de bestaande systemen vervangt. Uiteraard dan wel voorzien van toegangslog dat de patient zelf kan raadplegen, en met opt-in (of desnoods opt-out, als het maar duidelijk is).
# arts

* patiënt

# nou mevrouw, dus u heeft klacht X, vindt u het goed als ik uw EPD even inkijk om inzicht te krijgen in uw voorgeschiedenis?

* ja hoor, natuurlijk

# zou u mij dan even willen machtigen voor uw EPD?

* uhm, hoe moet dat?

# nou, mijn BIG nummer is 123456789, dus als u inlogt op www.epd.nl dan moet u bij 'zorgverlener toevoegen' mijn BIG nummer invullen en dan in het dropdown menuutje 'machtiging' de optie "volledige toegang' kiezen.

* ah, en hoe moet ik inloggen?

# nou heel simpel, met de code die u thuisgestuurd heeft gekregen in de paarse envelop met oranje stippen

* Oooh die envelop! Ja ik vroeg me al af waar die voor was. Geen idee waar dat ding gebleven is. Ik heb m niet bij me iig.

# ......
Significant heb je zelf in de hand!

Berichten: 12.262

Re: Elektronische Pati

Dat is helemaal niet nodig, mondeling toestemming kan prima.

Als je je eigen gegevens kunt inzien (middels digiD oid) dan kun je iedere arts 'betrappen' die iets in het systeem invoert of opzoekt over je. Als blijkt dat een arts gegevens heeft opgevraagd of ingevoerd zonder je toestemming zijn er wel stappen te bedenken natuurlijk.

Bovendien dan ik me nog wel voorstellen dat opvragen zonder toestemming in sommige gevallen mogelijk moet zijn, bijvoorbeeld als je buiten kennis op de spoedeisende hulp terecht komt. Als je achteraf kunt zien wie er wat heeft opgevraagd en dat daar gegronde reden voor was is er echt niet zoveel aan de hand.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Elektronische Pati

Er is nog een website waar je toestemming kan geven: www.vzvz.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Elektronische Pati

De heisa om het EPD kan ik niet helemaal in komen. Het enige waar ik altijd bang voor ben bij digitalisering is dat de patiënt de dupe kan worden van een totaal random elektronische fout, maar daar zijn wel protocollen en beveiligingsmechanismen voor te bedenken. Transfusielaboratoria gebruiken bijvoorbeeld al tijden een landelijk systeem (TRIX).

Waar nog wel wat voor te bedenken is zijn de onderlinge verschillen in gemeten resultaten, die per kliniek kunnen verschillen, afhankelijk van de daar gehanteerde referentiewaarden en gebruikte methode. Hoe ga je die tussen verschillende klinieken vergelijken? Zeker met stollingstests is dat dramatisch.

Reageer