[scheikunde] Chemische verschuiving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Chemische verschuiving

Hallo

Ik twijfel over de volgende vraag: "We hebben een NMR-toestel (60 MHz) en we zien dat de piek van een molecule op 230 Hz ligt van de referentiestof (TMS), bereken de chemische verschuiving bij 60 MHz en bereken de chemische verschuiving bij 450 MHz en op welke afstand zou die piek (dat molecule dat eerste 230 Hz weg lag van TMS) liggen bij die 450 MHz?"

Iemand die me hierbij kan helpen?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Chemische verschuiving

Wat ik zelf denk:

1) 230/(60*10^6) = 3,83*10^-6 dus 3,83 ppm

2) 230/(450*10^6) = 51,11*10^-6 dus 51,11 ppm

3) ik vermoed dat ik die waarde (230 Hz) zal moeten herrekenen, maar ik weet niet direct hoe..
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemische verschuiving

Da's toch de basis van NMR-spectroscopie, ik denk dat je het verder zoekt dan nodig. Zie hier voor de relevante vergelijking.

De eerste vraag (chemische shift bij 60 MHz) is een kwestie van invulwerk, voor de tweede (chemische shift bij 450 MHz) is zelfs geen rekenwerk nodig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Chemische verschuiving

Ik heb mijn vraag wat aangepast omdat ik mijn eigen oplossingen nog wou meegeven. Moet die afstand gewoon af te lezen zijn uit de vraag? Ik zie het niet direct..
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemische verschuiving

De eerste heb je goed. Om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal waar je verwarring vandaan komt? Hooguit is de vraag niet helemaal netjes geformuleerd, maar "een piek die op 230 Hz ligt van", betekent dat het verschil in frequentie 230 Hz is.

Nu voor de tweede (shift bij 450 MHz). Wat moet je daarvoor doen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Chemische verschuiving

Voor de chemische shift bij 450 MHz is toch hetzelfde invulwerk nodig als bij die bij 60 MHz? Zie mijn antwoorden hierboven in mijn 2e post:

230/(450*10^6) = 51,11*10^-6 dus 51,11 ppm
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemische verschuiving

Lees het stukje in de link die ik stuurde nog eens goed, en dan met name de laatste regel van die sectie?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Chemische verschuiving

Marko schreef: di 04 jun 2013, 17:43
Lees het stukje in de link die ik stuurde nog eens goed, en dan met name de laatste regel van die sectie?
Ahzo, dan moet het antwoord hetzelfde zijn want chemische shift is onafhankelijk van het magneetveld in het toestel... Dus antwoord is gewoon ook 3,83 ppm.

Wat dan met de vraag over de afstand van de piek t.o.v. TMS in een 450 MHz? Ik heb de indruk dat de oefening wil aantonen dat chemische shift handig is en gelijk blijft terwijl de toestellen verschillen, maar de afstandscomponent van de vraag, snap ik niet.. Het lijkt met dat ik die 230 Hz moet gaan herrekenen want die is toch wel afhankelijk van het aangelegde magneetveld?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemische verschuiving

QuarkSV schreef: di 04 jun 2013, 17:14
op welke afstand zou die piek (dat molecule dat eerste 230 Hz weg lag van TMS) liggen bij die 450 MHz?"


ze zeggen: dezelfde piek als daarjuist, maar dan op een toestel met 450 MHz. Ze zeggen niet dat de afstand tussen de pieken nu ook 230 Hz is!
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemische verschuiving

Inderdaad, de chemische shift is hetzelfde, omdat alle resonantiefrequenties (dus zowel die van de stof als die van de referentie) schalen met de spectrometer-frequentie.

Nu ik er nog eens naar kijk snap ik je verwarring over het laatste deel van de vraag. Die had ik in eerste instantie geïnterpreteerd als synoniem aan de tweede vraag (chemische shift-berekening), maar wat men bedoelt is: bereken het frequentieverschil tussen TMS en de stof, bij een spectrometer-frequentie van 450 MHz. Dat is dus opnieuw een kwestie van de definitie van chemische shift toepassen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Chemische verschuiving

Marko schreef: di 04 jun 2013, 17:56
wat men bedoelt is: bereken het frequentieverschil tussen TMS en de stof, bij een spectrometer-frequentie van 450 MHz. Dat is dus opnieuw een kwestie van de definitie van chemische shift toepassen.
3,83ppm * 450*10^6 Hz = 1723,5 Hz kom ik dan uit.. Is dit oké?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Chemische verschuiving

Dat is op zich juist, maar je hebt in de tussentijd afgerond, daardoor kom je op een iets andere waarde uit dan zou moeten. De precieze waarde is 1725 Hz.

Merk op dat deze ook simpelweg te berekenen is uit 230 * (450/60)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Chemische verschuiving

Na nog eens te rekenen met niet-afgeronde waarde voor de chemische shift, kom ik ook 1725 Hz uit :-).

Bedankt voor je hulp.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer