Supergeleiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Supergeleiding

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek over supergeleiding en heb ik de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe kan het dat een supergeleider in een magnetisch veld blijft zweven en een gewone geleider niet?

We hebben echter te horen gekregen, dat het verslag niet te kwantitatief mag worden. Zou iemand de bijbehorende formules en het onderling verband tussen de formules kunnen opnoemen, waarmee de onderzoeksvraag beantwoord kan worden? Alvast bedankt.

Berichten: 1.617

Re: Supergeleiding

Als de supergeleider in een magnetisch veld wordt gebracht, ontstaan oppervlakte stromen die het magnetisch veld binnen de geleider opheffen. Een goede kwantitatieve onderbouwing is nogal complex http://nl.wikipedia.org/wiki/Meissner-effect Het heeft te maken met magnetische flux en de wet van Lenz.

Berichten: 555

Re: Supergeleiding

Ik weet niet wat je niveau is, maar in het genoemde wikipedia lemma heeft men het over de London-theorie.

Deze komt er uiteindelijk op neer dat er een extra vergelijking aan de vergelijkingen van Maxwell toegevoegd moet worden. Daaruit volgt dit fenomeen dan.

Om deze vergelijking op te lossen is echter buiten de 'scope' van dit onderzoek lijkt me.

Je kan eventueel hoofdstuk 12 van het boek " Introduction to solid state physics" door Kittel erbij nemen(online vast wel te vinden). Maar dat is een boek dat meestal pas echt aan bod komt in Master studies.

Het is dus belangrijk om je niveau te kennen. Verder zeg je dat het niet te kwantitatief mag zijn. Dat wilt dus zeggen dat je weinig tot geen formules nodig hebt. Of bedoelde je niet te kwantitatief?

Anders kom je al een heel eind met de uitleg van Anton waarop je eventueel de wet van Lenz kan loslaten.

Berichten: 2

Re: Supergeleiding

Mijn niveau is 5V als dat je eventueel helpt. Ik bedoelde trouwens dat het onderzoek juist niet te kwalitatief mag worden in plaats van kwantitatief. Dus juist met niet al te veel abstracte begrippen, maar met formules en dan het liefst formules van mijn niveau.

Wat ik vooral wil weten is de wet waaruit blijkt dat magnetische flux weg valt bij een supergeleider (situatie waarbij weerstand dus weg valt) en ook meteen hoe daaruit blijkt dat de supergeleider dan gaat zweven.

Berichten: 1.617

Re: Supergeleiding

Ik heb vroeger Maxwell theorie tot in detail moeten leren maar supergeleiding heb ik nooit gehad. Het effect dat een supergeleider zweeft in een magnetisch veld is het Meissner effect dat rond het absolute nulpunt optreedt.

De beschrijving is van supergeleiding kwantummechanisch van aard. Vermoedelijk zijn de de elektronen die aan het oppervlak de kringstroompjes veroorzaken te beschrijven als golven of die bij zeer lage temperatuur zonder gehinderd te worden door het metaalrooster weerstandsloos kunnen blijven rondlopen.

De magneet blijft zweven op het punt dat de afstotende magnetische kracht even groot is als de zwaartekracht. Als je hetzelfde experiment op de maan doet, zal de magneet hoger boven de supergeleider zweven (evenwicht bij kleinere magnetische kracht).

Als de leraar verwacht dat je het volledig kwantitatief onderbouwt, adviseer ik je om hem te vragen om jou op weg te helpen. Vermoedelijk kan hij/zij het zelf ook niet. Het is tamelijk vergevorderde vaste stof fysica. Ik zeg het niet gauw maar ik denk dat het een beetje ambitieus is om te verwachten van een leerling van 5 VWO.

Je kunt je leraar ook melden dat het de trend is dat eindexamens in de natuurkunde steeds minder kwantitatief worden (althans in Nederland)

Reageer